Svar: Hvornår skal/kan jeg stoppe med at amme?

16. juli 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mia

Det lyder som om at du har det bedst med at stoppe amning og det er naturligvis helt i orden - du kan stoppe nu, du kan stoppe om et par uger eller måneder, det er sådan set op til hvad du har lyst til og mener er bedst for jer begge. Den modermælk din dreng har fået, har været rigtig god for ham og alternativet til modermælk er modermælkserstatning.

Det er super godt at han allerede tager imod en flaske, han har tidligere fået den med udmalket modermælk, nu kan du give ham den med resterne af dette og så også med modermælkserstatning, så han stille og roligt bliver kørt fuldt over på at få mme i stedet for.

Med den alder han har, vil de fleste børn normalt trives med 5-6 amninger eller flasker og i 7 måneders alderen vil 4 amninger eller flasker være passende. Du fortæller at du lige nu ammer 4 gange dagligt og det tyder på, at han hver gang får en stor mængde mælk hos dig. Det er super fint, det er så bare 4 flasker dagligt I stille og roligt skal over på i stedet for.

Du trapper bedst ud af amning og over på flaske, ved at erstatte en amning af gangen. Det vil sige at du på de tidspunkter, hvor du plejer at amme, skal give flaske i stedet for. Dag for dag skifter du så over, så du i morgen f.eks. ammer 3 gange og giver flaske 1 gang, i overmorgen ammer du 2 gange og giver flaske 2 gange - dette skal du så evt. køre med et par dage, så din mælkemængden får tid til at sænke sig og så skruer du ned til kun at amme en gang dagligt og giver så flaske 3 gange indtil du kun giver flaske.

Hvis du får voldsomme brystspændinger kan du vælge at lægge din dreng til brystet en ekstra gang eller du kan vælge at malke ud i stedet. Udmalkning stimulerer ikke på samme måde ...

Annonce

... som barnet og den mælk du malker ud, vil du naturligt stadig kunne gemme og give på flaske - den behøver jo ikke gå til spilde :)

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning/flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - kan evt. ammes eller få flaske her

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 15: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Pas på med surmælksprodukter og sødmælk, max ½ dl. ellers får han for meget ...

Powernapper evt, men begynder ofte at kunne springe denne lur over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende, får mere og mere mad med udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30 - tidspunktet afhænger af hvorvidt han powernapper eftermiddag eller ej

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske - de fleste børn vil naturligt have brug for mælk her og selvom han ikke umiddelbart virker til at have behov nu, så må du forberede dig på at det sandsynligvis bliver nødvendigt netop fordi hans indtag af fast føde om dagen fylder mere og mere og der så er mindre plads til mælken. Da hans væske- og mælkebehov fortsat er stort, er det naturligt nødvendigt med flaske aften, sen aften og tidlig morgen og så en gang eller to i løbet af dagen :)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder