Svar: Uro og mangel på mælk

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorte

Rigtig dejligt at høre, at du er glad for min bog om børns søvn og har fundet hjælp til lidt mere struktur og ved, hvad du kan forvente :) Det er rigtig dejligt at høre, også fordi jeg ved at jeres lille dreng er født før tid :)

Der er ingen tvivl om at det varme vejr spiller ind på din drengs søgning mod brystet og især om aftenen, lyder det som om at han søger at blive tanket lidt ekstra op ... Det er i og for sig helt normalt, netop om aftenen, er mælkevolumen ikke så stor og det betyder at mælken er mere koncentreret. Ved at spise meget hyppigt, - stort set ligge ved brystet hele aftenen, får barnet små mængder koncentreret mælk og derved mæthed inden sengetid, hvor barnet så sover et lidt længere stræk ... Smart indrettet :)

På samme måde vil der først på dagen være mere mælk og også procentvis større mængde vand i mælken, så når han dier hyppige små måltider dagen igennem, så får han mere af den vandholdige og dermed tørstslukkende mælk. Netop når det er meget varmt og fordi han samtidig også er blevet større, nu vejer over 5 kg, så vil det være helt naturligt at han har brug for at spise hyppigere. Og den hyppige amning øger så din mælkemængde.

Du har derfor ret i at hans uro ved brystet godt kan skyldes at han lige nu har brug for lidt ekstra og det er her vigtigt at du prøver at tanke ham godt op hele dagen igennem. Det vil være rigtig godt, hvis du kan køre en rutine, hvor du starter med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur og giver ham fra modsatte bryst inden han så puttes til lur igen. Ved at gøre sådan, så får du stimuleret begge brystet mellem hver lur og det er med til at øge din mælkemængde.

Du kan også meget fint forsøge at malke lidt ud, enten imens han sover eller gøre det, at du malker ud fra modsatte side af hvor han spiser. Ved at stimulere brysterne samtidig kan du også øge din mælkemængde ekstra.

Det lyder som om at han om aftenen er sulten og har brug for ekstra, når han sluger 70ml ... hvis han nu vejer 5 kg og han spiser ca 8 gange i døgnet, så har han brug for ca 105 ml mælk hver 3 time - nogle gange lidt mere, andre gange lidt mindre. Spiser han kun 6 gange i døgnet, vil hans behov for mælk være ca 140ml hver 4 time. Når han drikker 70ml uden problemer, er det altså en pæn stor del af hans egentlige behov ved et enkelt måltid ...

Der er altid en risiko for at børn spiser lidt ekstra af en flaske, fordi de ikke skal arbejde helt så meget for det, derfor spiser de lidt mere end nødvendigt. Det kan også være tilfældet hos jer. Derudover er der altid en risiko for at barnet vænner sig til flasken og begynder at foretrække denne fremfor brystet, netop fordi det er meget lettere end at spise ved brystet ... Den risiko er naturligvis også til stede hos jer og hvad fremtiden bringer kan ingen af os jo sige :)

Det er bedst at give ham modermælkserstatning og ikke kamillete, fordi der er næring i mælken og ingen ...

Annonce

... næring i teen. Det er vigtigt at han får den næring han skal have og vokser som han skal, så som udgangspunkt er mælk (modermælk eller modermælkserstatning) det bedste :) Jo mere flaske han får, jo vigtigere er det at det er mælk han får i flasken.

Han skal naturligvis have sit behov for mælk dækket, men det er vigtigt at han heller ikke får så meget, at han sover så tungt at et måltid springes over. Det lyder lidt sådan hos jer, hvis han om natten kan sove 7 timer ... Det er netop vigtigt for din amning og bibeholdelse af mælkemængde, at han ikke springer amningerne over - du kunne derfor godt prøve om du kunne give ham lidt mindre i flasken og måske erstatte med en sut, samtidig med at du så forsøger at sætte hans hyppighed ved brystet op ...

Hvis han sover længe og slet ikke er til at vække og få til at spise ved brystet, så må du i stedet malke ud, netop for at vise din krop, at der stadig er behov. Jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du producere, så det er også vigtigt at flasken ikke komme til at erstatte en amning ...

Du skriver at sidste gang du ammede jeres ældste, så oplevede du samme situation, han var dog ældre .. du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvor meget du ønsker at amme og hvorvidt du ønsker at gå over til flaske og hvornår. Situationen er en anden nu end sidste gang, det er et andet barn, han er født før tid, du har to børn du skal tage dig af osv. Der er mange ting man er nødt til at overveje... som udgangspunkt er det jo godt, hvis du kan amme ham i 4 måneder, men kan du ikke det, så fred være med det :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du vælger at give amningen en chance og vil arbejde på at øge din mælkemængde, så er det som sagt en god idé at amme fra begge bryster mellem hver lur. Sørge for at han ammes 6-8 gange i døgnet - hellere 8 gange end 6 gange (hovedmåltider). Derudover er amning om natten vigtigt, fordi du der producerer mere af det mælkestimulerende hormon, så det kan være en god idé at tage ham op og lægge ham til sen aften inden du selv går i seng, så han ammes f.eks. kl. 20, 23.30 og 03 og 06.30 ..

Det vil også være rigtig godt at du skifter mellem de forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer og arbejder med brystet forskelligt, alt efter hvordan han er lagt til. Så nogle gange, når han slipper og virker irriteret på brystet, så prøv at vende ham om, læg ham til i tvillingestilling i stedet og se om han så ikke gerne vil tage fat og spise lidt igen :) Prøv også at lægge dig med ham, så du ammer ham liggende, det giver også dig selv lidt hvile, hvilket også er vigtigt for et godt ammeforløb :)

Sørg også for at du selv får mad og væske i løbet af dagen, måske har du ikke spist og drukket helt nok selv i de varme dage og det kan godt påvirke din mælkedannelse. Man kan lidt populært sige at der jo også skal være noget at 'lave mælk af' - så husk også omsorgen for dig selv :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig