Uro og mangel på mælk

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Uro og mangel på mælk

Kære Helen

Velkommen hjem fra ferie... ;o) Først vil jeg lige sige at det er en rigtig god bog du har skrevet omkring børn og søvn, som jeg har investeret i, selvom vi aldrig har haft problemer med det herhjemme! Dog har vores store dreng aldrig sovet meget om dagen og Malte har de sidste 14 dage powernappet sig igennem dagen. Efter at have læst i bogen, har jeg nu indført mere struktur og han sover nu fuldstædig som en "normal" 3 måneder gammel baby ;o) Og der er mere ro på.

Men den sidste uges tid har vi haft temmelig meget bøvl om aftenen inden han falder i søvn. Det har længe passet med at han er putteklar ved 20-tiden, efter et bad. Men nu er det som om han bliver meget urolig og som om han slet ikke kan blive mæt. Vi sætter os i soveværelset for at få den sidste tår mælk, men han er meget urolig og suger som om han ikke har fået mad hele dagen. For det meste løber mælken til, men det virker som om der er tømt ud efter 5 minutter og han bliver rigtig gal. Nogle gange stresser hans måde at sutte på (det er som om han ikke kan finde ud af det) og jeg synes det virker som om der slet ikke kommer mælk. Han virrer med hovedet, kan slet ikke fange brystet, får fat, giver slip, skælder ud...

Jeg har så prøvet lidt forskelligt... første aften at fiske en flaske frossen modermælk op og få den varmet så hurtigt som muligt: så drak han 70 ml, faldt i søvn og sov 8 timer! Om natten og om morgenen virkede han slet ikke sulten og spiste to halve måltider... så tænkte jeg at det måtte være appetit-spring og at det derfor ikke var så godt at jeg gav ham en flaske, da min mælkeproduktion jo så ikke øges (jeg malkede dog 60 ml ud et par timer efter han var faldet i søvn, så det passede nogenlunde). Sidste gang jeg ammede den store var ...

Annonce

... dette mønster et tegn på at amningen var ved at være slut... og det er jo lidt for tidligt!

Den efterfølgende aften var den gal igen, og jeg prøvede med kamilllethe, for at berolige uden at mætte ham, og så lade ham vågne senere og selv spise sig mæt... han slugte så 70 ml the og sov som en sten resten af aftenen. Det skal så siges at det har været her i den varme periode, så han har nok været tørstig. Men så burde min mælk jo stadig kunne slukke hans tørst.

I går aftes sprang jeg så badet over for at se om det var det der gjorde ham urolig. Han var dog stadig urolig, jeg lagde ham til og tog ham med ind i stuen da han blev sur og tilbød ham kamille. Det ville han dog slet ikke have. Han faldt dog ned og kunne herefter puttes kl. 21. Det er som om han er sur på brystet allerede inden det er tomt. Jeg har altid haft overproduktion så det kan være han er sur over han skal arbejde mere? Men det virker også tomt og nedløbet virker ikke så kraftigt.

Kan du mon umiddelbart se hvad problemet er? Og er det ok at give ham kamille? Han er jo ikke syg eller skidt tilpas og han ammes ellers fuldt... Han stortrives i øvrigt og er glad (har rundet 5 kg), og som sagt sover han også fint om dagen efter at have indført lidt mere struktur i løbet af dagen. Han spiser normalt kl. 3-4 og kl 7-8. Så står vi op eller han tager en lille formiddagslur mere ellers sover han kl. 9-10, en lille lur. Spiser (et halvt måltid) kl 11 og igen kl. 12-13, inden han tager sin lange lur på 2-3 timer. Spiser så igen kl. 16-17. Han powernapper flere gange om aftenen og det er svært at strukturere det. kl. 19 får han bad og herefter spiser han (frem til kl. 20) inden han skal sove. Han virker træt, så kl 20-21 virker som et godt puttetidspunkt.

Mange hilsner
Dorte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to