Brev:
Uro og mangel på mælk
13. juli 2010
Alder:
3 mdr.
Uro og mangel på mælk
Kære Helen
Velkommen hjem fra ferie... ;o) Først vil jeg lige sige at det er en rigtig god bog du har skrevet omkring børn og søvn, som jeg har investeret i, selvom vi aldrig har haft problemer med det herhjemme! Dog har vores store dreng aldrig sovet meget om dagen og Malte har de sidste 14 dage powernappet sig igennem dagen. Efter at have læst i bogen, har jeg nu indført mere struktur og han sover nu fuldstædig som en "normal" 3 måneder gammel baby ;o) Og der er mere ro på.
Men den sidste uges tid har vi haft temmelig meget bøvl om aftenen inden han falder i søvn. Det har længe passet med at han er putteklar ved 20-tiden, efter et bad. Men nu er det som om han bliver meget urolig og som om han slet ikke kan blive mæt. Vi sætter os i soveværelset for at få den sidste tår mælk, men han er meget urolig og suger som om han ikke har fået mad hele dagen. For det meste løber mælken til, men det virker som om der er tømt ud efter 5 minutter og han bliver rigtig gal. Nogle gange stresser hans måde at sutte på (det er som om han ikke kan finde ud af det) og jeg synes det virker som om der slet ikke kommer mælk. Han virrer med hovedet, kan slet ikke fange brystet, får fat, giver slip, skælder ud...
Jeg har så prøvet lidt forskelligt... første aften at fiske en flaske frossen modermælk op og få den varmet så hurtigt som muligt: så drak han 70 ml, faldt i søvn og sov 8 timer! Om natten og om morgenen virkede han slet ikke sulten og spiste to halve måltider... så tænkte jeg at det måtte være appetit-spring og at det derfor ikke var så godt at jeg gav ham en flaske, da min mælkeproduktion jo så ikke øges (jeg malkede dog 60 ml ud et par timer efter han var faldet i søvn, så det passede nogenlunde). Sidste gang jeg ammede den store var dette mønster et tegn på at amningen var ved at være slut... og det er jo lidt for tidligt!
Den efterfølgende aften var den gal igen, og jeg prøvede med kamilllethe, for at berolige uden at mætte ham, og så lade ham vågne senere og selv spise sig mæt... han slugte så 70 ml the og sov som en sten resten af aftenen. Det skal så siges at det har været her i den varme periode, så han har nok været tørstig. Men så burde min mælk jo stadig kunne slukke hans tørst.
I går aftes sprang jeg så badet over for at se om det var det der gjorde ham urolig. Han var dog stadig urolig, jeg lagde ham til og tog ham med ind i stuen da han blev sur og tilbød ham kamille. Det ville han dog slet ikke have. Han faldt dog ned og kunne herefter puttes kl. 21. Det er som om han er sur på brystet allerede inden det er tomt. Jeg har altid haft overproduktion så det kan være han er sur over han skal arbejde mere? Men det virker også tomt og nedløbet virker ikke så kraftigt.
Kan du mon umiddelbart se hvad problemet er? Og er det ok at give ham kamille? Han er jo ikke syg eller skidt tilpas og han ammes ellers fuldt... Han stortrives i øvrigt og er glad (har rundet 5 kg), og som sagt sover han også fint om dagen efter at have indført lidt mere struktur i løbet af dagen. Han spiser normalt kl. 3-4 og kl 7-8. Så står vi op eller han tager en lille formiddagslur mere ellers sover han kl. 9-10, en lille lur. Spiser (et halvt måltid) kl 11 og igen kl. 12-13, inden han tager sin lange lur på 2-3 timer. Spiser så igen kl. 16-17. Han powernapper flere gange om aftenen og det er svært at strukturere det. kl. 19 får han bad og herefter spiser han (frem til kl. 20) inden han skal sove. Han virker træt, så kl 20-21 virker som et godt puttetidspunkt.
Mange hilsner
Dorte