Svar: Amning, mme og kontaktsøgende baby

27. juni 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at I har fået en lillesøster :) Der er sandelig sket noget hos jer de sidste måneder, - jeg kan godt forstå du synes det er stressende ...

Der er ingen tvivl om at den stress du er udsat for naturligt nedsætter din mælkemængde. Enkelte kvinder oplever faktisk at mælkemængden kan forsvinde fra den ene dag til den anden på grund af stress og de fleste vil opleve at mælkemængden daler.

Det kræver stor ro at amme og med indlæggelse på sygehuset, bekymringen omkring jeres ældste datter, operationen, fremtidsudsigter, stomi-tømning og lige nu også det faktum at du skal køre i institutionen og tømme hende der - samtidig med at du har været gravid, har været igennem en fødsel og nu står med et lille nyfødt barn at tage dig af - det er bestemt ikke befordrende for en amning/et godt ammeforløb ...

I det hele taget skal du passe rigtig godt på dig selv, med den historie du har med dig her, så er du faktisk også i risiko for at udvikle en efterfødselsreaktion, så du skal virkelig lytte til, hvad din krop fortæller dig.

Det lyder som om at din datter på nuværende tidspunkt har brug for mme ved siden af amning. Når hun sluger en flaske på mellem 50-100ml og nogle gange mere, så er hun reelt sulten og skal have ekstra mælk. Resultatet er da også at hun tydeligt viser sig mæt og falder til ro og sover godt derefter ... :)

Du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvorvidt du gerne vil amme og forsøge at øge din mælkemængde og har ressourcerne til det eller om tiden bare ikke er til det denne gang, fordi situationen er som den er. Jeg siger ikke at du skal opgive amning, jeg synes bestemt at du skal amme også fordi du fortæller at du har allergi og din datter er dermed allergidisponeret - men det skal ikke være amning for enhver pris.

Hvidtøl anbefales ikke mere, fordi der er alkohol i ... I stedet kan du prøve at drikke amme-te, som kan købes i helsekostbutikker eller hos Matas. Effekten af det er dog tvivlsom, nogen oplever at det virker, andre ikke og nogen oplever faktisk at børnene får ekstra mavekneb af det - men det kan forsøges :)

Derudover øges mælkemængden ved at amme hyppigt. Det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver også ekstra mælk at amme om natten, fordi man om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.

Man kan malke ud, stimulere med en brystpumpe, for at få mælkeproduktionen sat op. Det har den fordel, at barnet kan få den udmalkede modermælk på flaske og samtidig kan man stimulere ekstra når barnet sover. Derudover kan man gøre det, at man ammer på det ene bryst og samtidig malker ud på det modsatte bryst med brystpumpen - at dobbeltamme/dobbelt udmalke kan øge mælkemængden med op til 60% ... Man kan faktisk også få et dobbelt aggregat til brystpumpen, hvis man lejer en sådan, netop for at kunne malke ud på begge bryster samtidig ...

Man kan også få medicin som ved nogen øger mælkemængden, ligesom man kan få medicin der stimulerer nedløbsrefleksen, men det er ikke første ...

Annonce

... prioritering og det anbefales ikke til kvinder der har tendens til eller er i risiko for at udvikle depression ...

Ro og hvile, muligheden for at kunne lægge sig ned, amme barnet liggende i løbet af dagen, få en middagslur osv. er vigtigt for mælkedannelsen ...

Skift af ammestillinger, amme siddende i den traditionelle stilling, amme i tvillingestilling, amme liggende, - alle stillinger hjælper barnet til at stimulere og arbejde bedre med brystet og har betydning for mælkedannelsen.

Når man giver flaske vil der altid være en risiko for at amningen stopper. Jo yngre barnet er, når det starter med flaske, jo større risiko for at amningen stopper. Det handler om at teknikken er forskellig, barnet dier forskelligt på bryst og flaske og det er betydeligt lettere at spise af en flaske. De fleste børn vil derfor foretrække flasken og meget hurtigt kunne finde på at afvise brystet ...

Når man skal supplere med flaske, så er det som udgangspunkt bedst at man starter med at amme og så giver flasken derefter. Så barnet starter med at stimulere brystet, får brystet på det tidspunkt, hvor det viser behov for mælk og først derefter tilbydes så flasken netop som et supplement. Det at barnet kommer til brystet og får stimuleret til mælk er vigtigt. Hvis man erstatter en amning med en flaske, så vil kroppen tro at barnet ikke har behov for mælk og derfor nedsættes mælkemængden. Det handler om udbud og efterspørgsel - hvis barnet ikke efterspørger, så dannes der ikke mælk og kroppen kan ikke vide, at barnet efterspørger, hvis der gives flaske i stedet ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du er nødt til at vurdere fra dag til dag, hvad der kan fungere for jer. lige nu er lillepigen nødt til at få sin flaske, så hun får sit behov for mælk stillet og hvad du kan holde til og hvad der kan fungere, må du se hen af vejen. Du har i jeres situation 2 piger at tage hensyn til og skal prioritere dem begge, hele situationen gør det meget svært for dig at amme og jeg kan godt forstå det.

Jeg synes du skal amme alt det du kan og orker, men du skal også være ærlig og mærke efter og give en flaske, når du fornemmer at det er behovet og så må du vurdere hvor meget du har lyst til at stimulere, malke ud osv. - eller snarere vurdere, hvor meget du har overskud til ... for det er ikke lysten som er svær hos jer, det er overskuddet og det er helt okay :)

Med hensyn til kontakt og lillesøsters behov for nærhed, så kan hun sagtens mærke at du ikke har roen over dig, din uro smitter naturligt hende og derfor søger hun dig ekstra meget. Samtidig vil hun også gerne være i din favn, fordi hun der kan søge brystet mere - et helt naturligt dyrisk instinkt, hun har brug for ekstra mælk og skal derfor være, hvor mælken er :)

Det er en rigtig god idé at købe en slynge, som hun kan være i, når du går rundt og er nødt til at lave praktiske ting. Prøv at se mamaslife.dk som har mange forskellige typer af slynger og som kan rådgive om, hvad type der vil være god for jer :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, pas rigtig godt på hinanden og stort knus fra mig til dig :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!