Brev:
Amning, mme og kontaktsøgende baby
27. juni 2010
Alder:
0 mdr.
Amning, mme og kontaktsøgende baby
Hej Helen,
Så er jeg tilbage efter et par års pause.
Vi har en datter som lige er blevet 3 år (født 28. maj 2007) og for snart 3 uger siden (8. juni 2010) kom lillesøster så til verden.
Lillesøster vejede 4132 gram og var 53 cm. En stor og sund pige som kom til verden på kun 1 time og 46 min i uge 39+4.
Vores store datter blev akut indlagt den 3. marts 2010 da hun pludselig holdt op med at tisse og som følge deraf have utrolig mange smerter. Jeg har efterfølgende været indlagt med hende i lange perioder og den 5. maj blev hun så operet. Hun har nu en urin-stomi som vi ca. hver 3. time skal bruge til at tømme hendes blære med ved hjælp af et engangskatheter, hvilket ikke er problemfrit eftersom hun er bange og helst ikke vil have at vi gør det.
Det har - og er fortsat - en ret stresset hverdag. Vi er fortsat ofte på Rigshospitalet og nu har hun også fået problemer med sit tarmsystem. Hun er nu igen startet op i børnehaven og det går rigtig godt. Jeg er dog over i børnehaven min. 1 gang pr. dag for at tømme hende (på sigt skal pædagoerne undervises i at gøre det, men pt. er jeg nødt til at gøre det).
Min henvendelse handler dog om lillesøster, men tænkte at lidt historik sikkert er rart når du skal svare os.
Jeg ammer lillesøster, men syntes ikke rigtigt det fungerer optimalt. Jeg har de sidste dage (siden torsdag aften og nu er det søndag aften) prøvet at skrive ned hvor meget jeg har ammet og kan se at jeg har ammet ca. 7-10 gange i døgnet. Nogle gange fuldt på begge bryster og andre gange kun på det ene bryst, det afhænger af hvad hun efterspørger. Det tager 15-40 min ved hver bryst.
Jeg ammer ca. 1-2 gange om natten/tidlig morgen (liggende i sengen). Lillesøster virker sidst på dagen og om aftenen meget urolig og sutter/søger heldt vildt. Jeg ammer hende ofte (nogle gange med kun 30-60 min pause mellem amningerne) om aftenen og hun får lov at sutte meget, men lige lidt hjælper det. Mine bryster er slappe og der er ikke meget mælk (hvis jeg skal dømme efter hendes synkelyde).
Vi er begyndt - efter jeg har "ammet" hende - at give hende MME (Nutramigen da jeg har allergi), hvilket typisk sker mellem kl. 20-22. Hun spiser grådigt af flasken og virker så endelig rolig og træt herefter. Vi laver en flaske på 70-100 ml og ofte spiser hun 50-70 ml heraf. Her til aften har hun dog spise det hele (100 ml) + 30 ml mere. Vi har prøvet at putte hende uden MME, men det ender i skrig og gråd fordi hun er så sulten. Syntes det går ok med at amme hende mæt i løbet af dagen, men i dag har hun virket sulten også efter dagsamningnerne. Om natten tager en omgang amning mindst 1-1,5 time fordi hun spiser på begge bryster og det tager så yderligere en del tid at få hende til at sove igen.
Mit spørgsmål om jeg kan gøre noget andet end det jeg gør nu? Jeg vil så gerne amme, men vil også gerne have at lillesøster er mæt og glad. Kan jeg evt. bruge MME på en måde så det mindsker påvirkningen af min amning mindst muligt? Jeg har den sidste uge drukket en hvidtøl til aftensmaden - ved ikke om det hjælper? Jeg ved at søvn og hvile er godt, men vores situation pt. gør at det stort set ikke er muligt. Jeg prøvet at drikke rigeligt med væske.
Og så lige et lille tillægsspørgsmål: Lillesøster virker utrolig kontaktsøgende og vil meget gerne være på arm når hun er vågen og vil helst ikke sove uden vi er der ved hende eller vugger hende. Kan hun mærke vi er stresset og kan det være hendes måde at kræve "sin plads på"? Overvejer at bruge en slynge - så kan jeg måske få lidt mere overskud. Nogle anbefalinger?
På forhånd tak og god sommerferie.
Kærlig hilsen
Camilla