Amning, mme og kontaktsøgende baby

27. juni 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Amning, mme og kontaktsøgende baby

Hej Helen,

Så er jeg tilbage efter et par års pause.

Vi har en datter som lige er blevet 3 år (født 28. maj 2007) og for snart 3 uger siden (8. juni 2010) kom lillesøster så til verden.

Lillesøster vejede 4132 gram og var 53 cm. En stor og sund pige som kom til verden på kun 1 time og 46 min i uge 39+4.

Vores store datter blev akut indlagt den 3. marts 2010 da hun pludselig holdt op med at tisse og som følge deraf have utrolig mange smerter. Jeg har efterfølgende været indlagt med hende i lange perioder og den 5. maj blev hun så operet. Hun har nu en urin-stomi som vi ca. hver 3. time skal bruge til at tømme hendes blære med ved hjælp af et engangskatheter, hvilket ikke er problemfrit eftersom hun er bange og helst ikke vil have at vi gør det.

Det har - og er fortsat - en ret stresset hverdag. Vi er fortsat ofte på Rigshospitalet og nu har hun også fået problemer med sit tarmsystem. Hun er nu igen startet op i børnehaven og det går rigtig godt. Jeg er dog over i børnehaven min. 1 gang pr. dag for at tømme hende (på sigt skal pædagoerne undervises i at gøre det, men pt. er jeg nødt til at gøre det).

Min henvendelse handler dog om lillesøster, men tænkte at lidt historik sikkert er rart når du skal svare os.

Jeg ammer lillesøster, men syntes ikke rigtigt det fungerer optimalt. Jeg har de sidste dage (siden torsdag aften og nu er det søndag aften) prøvet at skrive ned hvor meget jeg har ammet og kan se at jeg har ammet ca. 7-10 gange i døgnet. Nogle gange fuldt på begge bryster og andre gange kun på det ene bryst, det afhænger af hvad hun efterspørger. Det tager 15-40 min ved hver bryst.

Jeg ammer ca. 1-2 gange om natten/tidlig morgen (liggende i sengen). Lillesøster virker sidst på dagen og om aftenen meget urolig og sutter/søger heldt vildt. Jeg ammer hende ofte ...

Annonce

... (nogle gange med kun 30-60 min pause mellem amningerne) om aftenen og hun får lov at sutte meget, men lige lidt hjælper det. Mine bryster er slappe og der er ikke meget mælk (hvis jeg skal dømme efter hendes synkelyde).

Vi er begyndt - efter jeg har "ammet" hende - at give hende MME (Nutramigen da jeg har allergi), hvilket typisk sker mellem kl. 20-22. Hun spiser grådigt af flasken og virker så endelig rolig og træt herefter. Vi laver en flaske på 70-100 ml og ofte spiser hun 50-70 ml heraf. Her til aften har hun dog spise det hele (100 ml) + 30 ml mere. Vi har prøvet at putte hende uden MME, men det ender i skrig og gråd fordi hun er så sulten. Syntes det går ok med at amme hende mæt i løbet af dagen, men i dag har hun virket sulten også efter dagsamningnerne. Om natten tager en omgang amning mindst 1-1,5 time fordi hun spiser på begge bryster og det tager så yderligere en del tid at få hende til at sove igen.

Mit spørgsmål om jeg kan gøre noget andet end det jeg gør nu? Jeg vil så gerne amme, men vil også gerne have at lillesøster er mæt og glad. Kan jeg evt. bruge MME på en måde så det mindsker påvirkningen af min amning mindst muligt? Jeg har den sidste uge drukket en hvidtøl til aftensmaden - ved ikke om det hjælper? Jeg ved at søvn og hvile er godt, men vores situation pt. gør at det stort set ikke er muligt. Jeg prøvet at drikke rigeligt med væske.

Og så lige et lille tillægsspørgsmål: Lillesøster virker utrolig kontaktsøgende og vil meget gerne være på arm når hun er vågen og vil helst ikke sove uden vi er der ved hende eller vugger hende. Kan hun mærke vi er stresset og kan det være hendes måde at kræve "sin plads på"? Overvejer at bruge en slynge - så kan jeg måske få lidt mere overskud. Nogle anbefalinger?

På forhånd tak og god sommerferie.

Kærlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig