Svar: Tanker omkring nedtrapning / ophør med amning
20. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at din datter tager imod flasken og det lyder umiddelbart som om at det vil være en god løsning for jer. Jeg kan godt forstå at du på grund af behov for medicin og dit eget velbefindende vælger at stoppe amning og som du skriver, så har din datter jo fået fuld modermælk i mange måneder og det er super godt. Det hun har fået er godt for hende og det må du så glæde dig ved.
Alternativet til modermælk er modermælkserstatning og de produkter vi har I Danmark er veldokumenterede og gode for børn at få - vi har ingen problemer med rent drikkevand her i landet og det er på ingen måde skadeligt at give sit barn modermælkserstatning, tværtimod! Det er den bedste mælk for barnet, hvis mor ikke kan eller ikke ønsker at amme og bør trives, udvikler sig, vokser osv. lige så godt på modermælkserstatning som de gør på modermælk.
I forhold til allergiforebyggelse og amning, så anbefales det:
- At barnet udelukkende ammes til det er omkring 6 måneder, da modermælk er den "sikreste" ernæring til allergidisponerede spædbørn. (Den allergiforebyggende effekt er dog kun dokumenteret for de første 4 levemåneder)
- At ethvert tilskud af komælksbaseret modermælkserstatning undgås fra fødslen og indtil 4 måneders alderen
- At ikke ammede og ikke fuldt ammede spædbørn ernæres med højt hydrolyceret modermælkserstatning (Profylac eller Nutramigen) de første 4 måneder. Herefter kan komælksbaserede produkter anvendes.
Dette er fra Sundhedsstyrelsens vejledning om amning til sundhedspersonale - vellykket amning 2006.
Med hensyn til P-piller og amning, så er det sådan at P-piller som indeholder mere end 20 mikrogram ethinylestradiol ikke anbefales til kvinder der ammer, da det kan overføres til barnet via modermælken og give barnet hævede brystkirtler og vaginal blødning. Derudover nedsættes mælkemængden ved brug af disse piller.
Lavdosis østrogen P-piller påvirker ikke mælkemængden på samme måde og man har ikke observeret vaginal blødning hos piger, hvis mor har spist disse p-piller, fordi hormonmængden der går over i mælken er meget lille.
Hvis det er P-piller med mere end 20 mikrogram ethinylestradiol du normalt tager, så bør du ikke amme samtidig. Hvis du kan nøjes med at tage minipiller, så kunne du måske gøre begge dele - altså bibeholde amningen lidt endnu og stadig få hjælp mod dine smerter ... Det kunne måske være en midlertidig løsning - bare en tanke ... du kan overveje det og også drøfte det med lægen. Hvorvidt man kan få minipiller der kan taget helt uden pauser ved jeg desværre ikke :)
Høfeberen, må du så stadig leve med ... :)
Vælger du at stoppe amning, så vil det være naturligt at erstatte en amning af gangen med en flaske, så du får trappet stille og roligt ned og så din datters mave vender sig til modermælkserstatning på en naturligt overgang. Så hvis du ammer 4 gange dagligt lige nu, så vil det være fint at du i morgen ammer 3 gange og giver 1 flaske, i overmorgen ammer 2 gange og giver 2 flasker osv. Indtil det passer at stoppe helt og din mælk har normaliseret sig. Det kan godt være at du er nødt til at køre med samme rytme i et par dage inden du skruer yderligere ned og erstatter med flasken, det må du prøve at vurdere efter, hvor store brystspændinger du får :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende og med det hele :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske