Brev:
Tanker omkring nedtrapning / ophør med amning
20. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Tanker omkring nedtrapning / ophør med amning
Kære Helen.
Jeg er mor til en vidunderlig lille pige, der netop er blevet 7 måneder. Hun er blevet fuldammet til hun var 5½ måned, hvor vi så småt begyndte på skemad, som hun dog først tog rigtigt til sig, da hun var blevet 6 måneder. I dag spiser hun alt, hun får serveret og udbryder altid et stort "Uuuuhm!", når hun får mad i munden. Skønt!
Min datter bliver stadig ammet - typisk en lille tår inden formiddagslur, en større tår inden middagslur, nogle gange en smule efter hun har spist en lille portion grød og lidt frugt om eftermiddagen og endeligt hvis hun vågner om natten/tidlig morgen. For en lille uges tid siden begyndte vi på at give hende en flaske med mælk - enten udmalket eller erstatning, om aftenen inden sengetid. Dette fordi jeg om et par måneder skal begynde at arbejde igen og har en del aftenvagter, hvor hun naturligvis ikke kan blive ammet inden sovetid.
Hun har taget rigtig godt imod flasken og drikker et sted mellem 100 og 180 mililiter. Drikker hun ikke så meget, ammer jeg hende nogle gange, men jeg tror mest, at det er for hyggens skyld for os begge.
I denne weekend er jeg dog pludseligt kommet på den tanke, at jeg så hurtigt, men skånsomt og hensigtsmæssigt for min datter som muligt vil trappe ned eller måske helt ophøre med at amme.
Jeg har desværre den underlivslidelse, der hedder endometriose, som gør, at mit underliv driller! Det gør fx ubeskriveligt ondt at have ægløsning og menstruation. Jeg vil til enhver tid hellere gennemgå en fødsel en gang om måneden, end at have menstruation! I 16 måneder har jeg været forskånet for disse smerter, men i går - præcis 7 måneder efter min datters fødsel, fik jeg atter menstruation, og det gør stadig ufatteligt ondt. Smerterne kan dog minimeres med regelmæssig brug af p-piller, der tages uden pause således, at jeg aldrig har menstruation. Sådan har jeg således spist p-piller i 8 år, inden jeg blev gravid med min datter.
Dernæst har jeg desværre pollenallergi og oplever et par frygtelige måneder over sommeren. Sidste sommer, da jeg var gravid, lærte jeg at leve med det og kunne sikkert også gøre det denne sommer. Men det ville uden tvivl være mere behageligt at kunne tage antihistaminer.
Hverken p-piller eller antihistaminer er mulige for mig at tage, når jeg ammer. To piller, der ville gøre min hverdag meget lettere.
Al denne meget lange indledende snak for dette spørgsmål: er det egoistisk af mig at ophøre med at amme min datter - på grund af smerter og allergi-gener?
Mit hjerte strider meget imod det, men mit underliv, min næse og mine øjne siger noget andet!
Er det mon forsvarligt at amme (og nedtrappe dette i løbet af de næste 4-5 måneder) selvom, jeg tager p-piller?
Og i forhold til allergien, er det da måske netop vigtigt, at jeg fortsætter med at amme, så min datter får så mange antistoffer som muligt, eller har jeg givet dem videre, jeg kunne i løbet af de første 6 måneder, hvor hun udelukkende fik modermælk?
Jeg vil med dette brev også benytte muligheden for at takke dig for din store hjælp med de andre spørgsmål, jeg har stillet dig.
De bedste hilsner herfra.