Svar: Amning - fjollet at skjule det
17. juni 2010
Alder:
17 mdr.
Kære glade og tilfredse mor
Der er som udgangspunkt ikke nogen grund til at du skal stoppe med at amme din datter. I nyder begge amningen, både den om natten og den du en gang imellem giver hende om eftermiddagen efter I har været adskilt. Det er en stund I begge sætter pris på og det knytter jer på en eller anden måde stadig tæt sammen, hvilket er vigtigt for jer begge. Der er ikke umiddelbart grund til at sige, at din datter ikke må ammes, når I har været adskilt ...
Amningen påvirker jo ikke din datters indtag af rigtig mad, det påvirker ikke hendes søvn og overgivelse til søvnen mere. Hun er ikke mere afhængig af amning end at hun sagtens stadig kan puttes af far eller af pædagogerne i vuggestuen - det lyder helt okay, det du fortæller :)
WHO anbefaler at man ammer så længe som muligt, gerne til barnet er 2 år og der er undersøgelser som viser, at jo længere tid man ammer, jo mindre er risikoen for brystkræft. For hver 12 måneders amning reduceres risikoen med 4,3%. Den beskyttende effekt ved en lang ammeperiode kan forklare forskellen på hyppigheden af brystkræft udviklingslande og industrialiserede lande. Man skal her også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande. ...
...
Samtidig er det i Danmark også sådan, at vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1½-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen eller selv knapper blusen op for at få bryst - ja så bliver det for mange meget grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur ... Og det er nok den holdning du begynder at møde nu, fordi din datter nu snart er 1½ år.
Tidspunktet for ammestop må derfor afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender. Ligsom man naturligvis også skal lytte til sig selv og egne behov.
Mit forslag er at du taler med din mand om, hvordan han oplever det og at I forældre så tager en snak om, hvad I synes fungerer godt hos jer og hvordan I gerne vil have det :)
Du skal ikke gå ud fra at din datter siger fra - med den alder hun har nu og tiden frem, bliver hun jo mere og mere bevidst og derfor også mere krævende i forhold til brystet. Så det bliver dig, der skal tage beslutningen om at det er slut, når du mener at det rette tidspunkt er til det :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske