Svar: Energiforbrug ved amning

25. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Birgitte

Hvor meget du præcist forbrænder når du ammer er svært at sætte tal på, hos nogle går det jo helt af sig selv og de taber sig stille og roligt og vil inden for det første ½ år nå deres normalt vægt ude større problemer eller særlig indsats. Hos andre skal der mere til.

Der er ikke umiddelbart belæg for at amning har væsentlig betydning for mors vægttab efter fødslen, hvilket kan skyldes at man som ammende kvinde ofte føler sig mere sulten og derfor også spiser lidt ekstra ... Samtidig med at man jo også har de vigtige ammedepoter og derfor ofte er naturligt bredere om hoften end man har været før ... De mælkefyldte bryster vejer jo også lidt, så der skal også ofte lægges 1 kg ekstra til ...

Annonce

... 'normalvægten' her.

I følge de nordiske næringsstof anbefalinger NNR vil produktion af 800ml modermælk dagligt betyde et dagligt energiforbrug på ca 2,6 MJ for moderen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det frarådes, at du som nybagt mor går på slankekure eller strenge diæter, da et for pludseligt stort vægttab kan påvirke både mælkens mængde og kvalitet. De første måneder vil man normalt tabe sig lidt. De første kilo som følge af at barnet er kommet ud, men ammedepoterne på hofterne forsvinder ofte også stille og roligt.

Nogle gange vil det være nødvendigt at gøre en mere aktiv indsats for at tabe sig og så længe man søger for at have en moderat vægttab er det okay - det vil 1-2 kg om måneden.

Jeg håber dette er svar nok på dine spørgsmål :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre