Ferie fra vuggestue når man bliver storebror?

25. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Ferie fra vuggestue når man bliver storebror?

Hej Helen

Omkring 1. juli nedkommer jeg med en lillesøster til Jonathan. Jonathan vil da være ca 2.5 år.

Mit spørgsmål til dig går på, hvordan vi planlægger den bedst mulige introduktion af de to nye søskende. Eller spurgt mere konkret: skal vi sende Jonathan i vuggestuen i de første uger efter at lillesøster er ankommet, så både han og vi som ’nye’ forældre kan få mest mulig ro - eller er det bedst at holde Jonathan hjemme så han kan være med i 1. parket og opleve den lille ny og de forandringer det også medbringer for ham? Det er jo juli måned, og dermed sommerferie for mange af de andre børn i vuggestuen.

Med til historien hører, at der har været mange store forandringer i Jonathans liv de sidste 3 måneder. 1. februar flyttede vi i hus, dvs. han har fået nyt hjem og 1. maj blev han flyttet i en integreret institution tættere på hvor vi bor. Indtil da pendlede vi frem og tilbage fra Frederiksberg.

Jeg ved godt, det tager lidt tid at føle sig tryg i en ny institution, men han er stadig meget ked af at blive afleveret om morgenen. Dog siger pædagogerne, at han er i fint humør i løbet af dagen. Som forældre mærker vi ikke den store forandring hos Jonathan i forbindelse med alt det nye: Han har virket meget glad for det nye hus og have og han sover som altid rigtig godt om natten (vågner f.eks ikke og er ked), Men han er dog nok mere mor- og far-glad end han plejer, dvs. der skal mange knus til i løbet af en dag, han vil gerne holde i hånd når vi f.eks kører bil og ...

Annonce

... er på tur i klapvognen, og han er også gladest hvis vi sidder ved siden af ham i alt hvad han gør.

Vi oplever også, hvordan Jonathan er meget opmærksom, når vores lille nevø på 1 år er på besøg. Han er ikke altid meget for at hverken mor eller far sidder med nevøen – så kan han godt bryde i gråd, og det er tydeligt det ikke er rart for Jonathan at se, at mor og far pludselig har fokus på en anden end ham.

Ud over forandringerne med nyt hus og ny vuggestue er vi desuden flyttet en måneds tid ind hos mine forældre (pga byggeprojekt i vores hus), som bor i kort afstand til vores nye hus. Jonathan elsker sin mormor og morfar, og hygger sig med deres selskab, men dette er jo endnu en forandring i forhold til lige at have vænnet sig til sit nye hjem. Så det er altså ikke store ting, der sker - og skal til at ske - i Jonathans liv.

Nu spørger Jonathans nye vuggestue, om/hvornår Jonathan holder sommerferie i år, og min mand og jeg er som sagt lidt i tvivl om, hvad vi skal svare. Skal vi evt. melde et minimum af ferie, således at vi altid kan holde Jonathan hjemme alligevel, hvis vi kan mærke at han gerne vil det efter at lillesøster er kommet? Det er jo sværere at have meldt at Jonathan er væk hele juli, hvis vi alle har brug for at han f.eks kommer i vuggestuen nogle dage om ugen?

Hvad ville du anbefale i vores tilfælde?

Vi planlægger desuden nogle uger i sommerhus i slut juli og første uge af august, hvor Jonathan selvfølgelig skal med.

Kærlig hilsen
Jonathans mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor