Brev:
Ferie fra vuggestue når man bliver storebror?
25. maj 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Ferie fra vuggestue når man bliver storebror?
Hej Helen
Omkring 1. juli nedkommer jeg med en lillesøster til Jonathan. Jonathan vil da være ca 2.5 år.
Mit spørgsmål til dig går på, hvordan vi planlægger den bedst mulige introduktion af de to nye søskende. Eller spurgt mere konkret: skal vi sende Jonathan i vuggestuen i de første uger efter at lillesøster er ankommet, så både han og vi som ’nye’ forældre kan få mest mulig ro - eller er det bedst at holde Jonathan hjemme så han kan være med i 1. parket og opleve den lille ny og de forandringer det også medbringer for ham? Det er jo juli måned, og dermed sommerferie for mange af de andre børn i vuggestuen.
Med til historien hører, at der har været mange store forandringer i Jonathans liv de sidste 3 måneder. 1. februar flyttede vi i hus, dvs. han har fået nyt hjem og 1. maj blev han flyttet i en integreret institution tættere på hvor vi bor. Indtil da pendlede vi frem og tilbage fra Frederiksberg.
Jeg ved godt, det tager lidt tid at føle sig tryg i en ny institution, men han er stadig meget ked af at blive afleveret om morgenen. Dog siger pædagogerne, at han er i fint humør i løbet af dagen. Som forældre mærker vi ikke den store forandring hos Jonathan i forbindelse med alt det nye: Han har virket meget glad for det nye hus og have og han sover som altid rigtig godt om natten (vågner f.eks ikke og er ked), Men han er dog nok mere mor- og far-glad end han plejer, dvs. der skal mange knus til i løbet af en dag, han vil gerne holde i hånd når vi f.eks kører bil og er på tur i klapvognen, og han er også gladest hvis vi sidder ved siden af ham i alt hvad han gør.
Vi oplever også, hvordan Jonathan er meget opmærksom, når vores lille nevø på 1 år er på besøg. Han er ikke altid meget for at hverken mor eller far sidder med nevøen – så kan han godt bryde i gråd, og det er tydeligt det ikke er rart for Jonathan at se, at mor og far pludselig har fokus på en anden end ham.
Ud over forandringerne med nyt hus og ny vuggestue er vi desuden flyttet en måneds tid ind hos mine forældre (pga byggeprojekt i vores hus), som bor i kort afstand til vores nye hus. Jonathan elsker sin mormor og morfar, og hygger sig med deres selskab, men dette er jo endnu en forandring i forhold til lige at have vænnet sig til sit nye hjem. Så det er altså ikke store ting, der sker - og skal til at ske - i Jonathans liv.
Nu spørger Jonathans nye vuggestue, om/hvornår Jonathan holder sommerferie i år, og min mand og jeg er som sagt lidt i tvivl om, hvad vi skal svare. Skal vi evt. melde et minimum af ferie, således at vi altid kan holde Jonathan hjemme alligevel, hvis vi kan mærke at han gerne vil det efter at lillesøster er kommet? Det er jo sværere at have meldt at Jonathan er væk hele juli, hvis vi alle har brug for at han f.eks kommer i vuggestuen nogle dage om ugen?
Hvad ville du anbefale i vores tilfælde?
Vi planlægger desuden nogle uger i sommerhus i slut juli og første uge af august, hvor Jonathan selvfølgelig skal med.
Kærlig hilsen
Jonathans mor