Svar: Amning og natteroderi
22. maj 2010
Alder:
1 mdr.
Kære frustrerede mor
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Nogle kvinder ammer i flere måneder med en ammebrik/suttebrik og det giver ingen problemer. Mor har en hurtig nedløbsrefleks, barnet dier effektivt og har stort vakuum og barnet trives med amning, trods brik. Men hos nogle kvinder er det svært at få amningen til at fungere med en brik - barnet har svært ved at arbejde tilstrækkeligt godt ved brystet, har svært ved at stimulere og få mælk nok ud og her fungerer det ikke med brikken og man må så forsøge om det kan lade sig gøre, at lægge til uden eller om anden løsning er nødvendig.
Tegn på at barnet trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din søn har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen, det er også normalt at der kan være forskel på mælkeproduktionen i venstre og højre bryst.
Når din søn spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Du skal kunne se mælk i brikken, når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det og børn som ammes med brik kan godt have tendens til at spise hyppigere, så hos jer vil amning 8 gange dagligt måske være mere passende.
Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er ældre inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6-8 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din søn i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere. Du skriver at han de første 2 uger har taget 150g på - det kan være helt okay, hvis han har tabt sig i forbindelse med at mælken skulle løbe til og der så er noget der skal indhentes, men med den alder han har nu, bør han ikke tage mindre end 200g på om ugen, - gør han det, så bør han få noget mere mælk.
Derudover skal han virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Hvis du ikke kan nikke genkendende til ovenstående, men oplever din dreng urolig, søgende, ked af det og ikke tager mindst 200g på om ugen - så er der nødt til at ske en ændring.
At du har revner på brystet kan godt skyldes at brikken du bruger er for lille og at den derfor slider på dit bryst, hver gang han dier. Du kan undersøge om du kan få en større model og så skal du være opmærksom på at den sidder korrekt på brystet, at den ikke sidder skævt.
At sårene ikke vil hele kan skyldes svampeinfektion og det kan være nødvendigt at behandle dig her. Du skal være opmærksom på at din dreng også skal behandles. Dit bryst vil ofte være rødt, sår vil have svært ved at hele og så vil du ofte også opleve stikkende smerter, voldsomme smerter som knive der stikker i brystet - også imellem amningerne. Din dreng kan have hvide belægninger i munden - han kan også være rød i bleområdet som tegn på at han har svamp i hele systemet. Uanset om I begge har symptomer, så skal I begge behandles og du skal have behandling hos egen læge på recept.
For at få ham til at arbejde ekstra med brystet og for at se om du kan øge din mælkemængde lidt og også få ham til at sove lidt længere så kan du gøre det, at du starter med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur og bøvse ham, skifte ham, pludre osv. og så lægge ham til modsatte bryst inden du putter ham igen. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor han stoppede sidst, lader ham spise i bund der, bøvser, leger, skifter osv. og så ammer ham fra modsatte bryst inden han så puttes til lur igen.
Du kan også prøve at skifte ammestilling undervejs i amningen, så når han slipper og stadig virker søgende, så lægger du ham til samme bryst, men i tvillinge stillingen. Så du starter altså med at amme ham i den traditionelle stilling og slutter ved at lægge ham til i tvillingestillingen - på den måde kan du hjælpe ham med at få tømt brystet bedre og få 'fløden' med ud. Og det er fint at du stadig bruger brikken, du er nødt til at amme ham, som det fungerer bedst lige nu.
Hvis du synes det ikke har nogen effekt at amme som jeg foreslår, eller hvis han ikke tager nok på trods hyppig amning, så vil det være rigtigt at give ham mme. Der er ikke dårlige erstatninger i Danmark og vi har ikke problemer med rent drikkevand osv. Modermælkserstatning er det bedste alternativ til modermælk.
Der findes mange slags erstatninger og hvad man skal vælge afhænger helt af hvad man synes er bedst. Hvis man er allergi, hvis ens barn er allergidisponeret, så vil det være bedst at give barnet en specielerstatning som købes på apoteket. De hedder Nutramigen eller Profylac. Hvis I forældre ikke har eller har haft problemer med allergi (astma, børneeksem, fødevareallergi osv), så kan jeres dreng få helt almindelig mme, som du kan købe i supermarkedet.
Hvor meget han skal af afhænger af hvor meget han får hos dig så det er svært præcist at vide. Som udgangspunkt vil det være rigtig godt, hvis du kunne starte med at amme ham, så han har fået det du kan give ham og så kan du, hvis han derefter virker mere sulten, give ham en flaske med f.eks. 50ml. Sluger han alle 50ml eller spiser mere, så er han reelt sulten og havde behov for mælk, spiser han kun 20ml så var han måske blevet hjulpet ligeså meget med en sut ...
Jeg kan godt forstå du gerne vil amme og det lyder også som om at du gør en stor indsats. Men husk på at det ikke skal være amning for enhver pris og den gode mor sidder ikke i brysterne, men sidder i hjertet :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske