Brev:
Amning og natteroderi
22. maj 2010
Alder:
1 mdr.
Amning og natteroderi
Hej Helen.
Jeg har en dreng på 4 uger som jeg ammer fuldt. Det har dog ikke været let at få amningen igang. Min søn kunne ikke suge sig fast om mine brystvorter, så det var lidt af en kamp i starten. Der gik 1½ døgn inden han fik noget mad. Vi skulle 4 sygeplejersker igennem, udmalkning, forsøg med hud mod hud og forme en brystvorte ind i munden på min søn, hvor vi til sidst fik tilbuddet om en suttebrik! Endelig, var der kontakt!
Dem bruger jeg dog stadig. Jeg har forsøgt nogle gange efter den største sult er aftaget at prøve uden. Min søn tager lidt fat, men slipper meget hurtigt igen og virker til at synes det er meget underligt og efter nogle forsøg bliver han sur. - det skal lige siges at han er meget utålmodig og har et fantastisk temperament. Hvis maden ikke kommer med det samme, så kan han godt hidse sig lidt op. Det gør det lidt svært at prøve uden suttebrikker, fordi jeg også bliver usikker. Måske han kan mærke det?
Jeg vil meget gerne kunne amme uden, så har du nogen gode råd til hvordan jeg skal slippe dem? og skal jeg tage det med ro, eller er det rigtig skidt at amme med dem?
- Jeg ved de kan påvirke mælkeproduktionen. For en uge siden synes jeg pludselig min produktion var gået helt i stå. Jeg prøvede at malke ud, og kunne kun få 60ml ud på det ene og 20ml. på det andet. Jeg synes det virker af lidt, men jeg ved det ikke. Der har hele tiden været forskel på min mælkeproduktion. Det ene bryst er meget spændt og fyldt med mælk, hvor det andet aldrig når at blive spændt. Der er dog mælk i og han suger også derudaf, men nogen gange er han nødt til at få fra den anden side også.
Jeg skal lige sige, at på det bryst der er mest spændt har jeg nogle revner i brystvorten. Dem har jeg snart haft i 3 uger. Har noget salve jeg kommer på, men det virker ikke. Kan revnerne have noget at sige i forhold til det bliver så spændt? Jeg synes sagtens han kan tømme det, men det er meget hurtigt spændt igen.
Jeg bliver i tvivl om han får nok at spise, selvom jeg kan se han vokser og egentlig også virker glad og tilfreds. Det meste af tiden.
Han sover ikke så lang tid af gangen, ca. 2 timer om dagen og den første periode om natten ca. 3 timer. Problemet er så at når han har sovet 3 timer om natten, så får han mad fra den ene side, bliver skiftet hvis han skal det, mad fra den anden side og så er han bare frisk! Jeg synes jo han burde være træt på det tidspunkt, men nej. Jeg kan godt bruge 1½-2½ time på at vugge og nusse ham i søvn. Er der noget jeg kan gøre anderledes?
Jeg kan næsten ikke mere. Jeg er bare ved at være rigtig træt. Har ikke noget imod at stå op 2-3 gange om natten, men jeg synes det er for lang tid at bruge 1½-2½ time om natten. - Kan det være fordi der ikke er nok 'fløde' i min mælk, så han ikke bliver slået ordenligt ud/ mæt? - skal jeg prøve at give ham noget mme? I så fald hvornår, efter madning fra begge sider eller kun den ene og hvor meget mme?
Da jeg var gravid havde jeg ikke overvejet amningen kunne blive et problem, men synes jeg har fået en rigtig dårlig start og dårlig vejledning. Jeg er frustreret og rigtig ked af det. Jeg ville blive rigtig ked af at skulle stoppe med at amme, da det er det bedste for ham. Jeg ville også føle mig lidt som en fiasko.
Ekstra info: glad og sund dreng, meget opmærksom, nysgerrig, vokser - 3500g ved fødslen - 3800g 2 uger efter, der er godt gang i maven og der bliver også afleveret våde bleer, han er begyndt at gylpe lidt mere.
Jeg er meget dårlig til at få sovet og slappet af i løbet af dagen.
Ser meget frem til dit svar, og håber det kan give mig lidt håb og tro på, at jeg gør det godt nok og hvad jeg kan.
Venligst
en frustreret mor.