Svar: Meget lidt amning
20. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Tine
Væskebehovet alene kan ikke dækkes via maden, når man udregner væskeindtaget, så tæller det naturligvis lidt med, men det reelle væskebehov skal dækkes af bryst, flaske og kop.
Hans behov for mælk/væske er stort, jeg kan ikke se hvor meget han vejer, men du skal regne med at han som minimum skal drikke (ikke via maden) 100ml pr kg i døgnet og det er virkelig et minimum, faktisk er hans udregnede væskebehov normalt 150ml pr kg i døgnet. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 7 kg nu, så vil hans væskebehov være 1050ml. At han via grød og mos får 200 måske 300ml er godt, men det er slet ikke nok til at dække hans væskebehov.
Mit forslag er at du får skruet ned for mængden af skemad. Det lyder som om at han spiser rigtig store portioner og det er her vigtigt at du ikke giver ham mere end at han fortsat har plads til mælk i maven efterfølgende. Det er fint, hvis du kan amme ham 4 gange dagligt - hvis vi siger at du har rigtig meget mælk, så får han måske 200ml ved hver amning hos dig og dermed ca 800ml fra dig i døgnet - det vil være super!
Det er derfor bedre at du giver ham 1 dl. grød eller mos og giver vand af kop og ammer og han så tager brystet, end at du giver ham 2 dl. grød eller mos og han så ikke vil drikke hverken vand eller bryst, fordi han er fyldt op med mad i maven.
En plan for dagen med 4 amninger dagligt og stadig masser af skemad, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop og igen tilbydes lidt i hånden at sidde og gumle på selv.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Anbefalingerne om mælkeindtag handler især om at give ham væske nok og derfor kan man som sagt ikke bare give ham mælk via maden. Men det handler naturligvis også om at han har brug for kalk og han bør her få mindst 500ml dagligt, for at være dækket ind. Også jern kan gives via modermælkserstatning, men ammer man skal man give jerntilskud ved siden af. Behovet for kalk og jern dækkes ikke kun via maden, man er nødt til at give det ekstra, han kan simpelthen ikke spise mængder der er store nok og kan heller ikke spise varieret nok til at være dækket ind kun via kosten.
Hvis du slet ikke kan få ham til at tage brystet og han vælger det fuldstændig fra, så synes jeg du er nødt til at give ham mme og det enten af flaske eller evt. af kop. Vælger I det sidste så må du håbe at han derigennem kan drikke nok og så må du naturligvis tale med lægen om, hvad et minimumsindtag kan være.
Du har selvfølgelig ret i at så længe han trives, tisser godt, maven fungerer osv. så må du gå ud fra at han får, hvad han har behov for. Men hvis han begynder at få tørre bleer, urinen virker koncentreret og han får hård mave - så er det vigtigt at give ham ekstra væske på den ene eller den anden måde. Mangler han væske, så kan det jo ende med indlæggelse og det er også derfor du er nødt til at have lægen inde over, for at få afklaret, hvor lidt din dreng kan nøjes med :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske