Svar: Meget lidt amning

20. maj 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tine

Væskebehovet alene kan ikke dækkes via maden, når man udregner væskeindtaget, så tæller det naturligvis lidt med, men det reelle væskebehov skal dækkes af bryst, flaske og kop.

Hans behov for mælk/væske er stort, jeg kan ikke se hvor meget han vejer, men du skal regne med at han som minimum skal drikke (ikke via maden) 100ml pr kg i døgnet og det er virkelig et minimum, faktisk er hans udregnede væskebehov normalt 150ml pr kg i døgnet. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 7 kg nu, så vil hans væskebehov være 1050ml. At han via grød og mos får 200 måske 300ml er godt, men det er slet ikke nok til at dække hans væskebehov.

Mit forslag er at du får skruet ned for mængden af skemad. Det lyder som om at han spiser rigtig store portioner og det er her vigtigt at du ikke giver ham mere end at han fortsat har plads til mælk i maven efterfølgende. Det er fint, hvis du kan amme ham 4 gange dagligt - hvis vi siger at du har rigtig meget mælk, så får han måske 200ml ved hver amning hos dig og dermed ca 800ml fra dig i døgnet - det vil være super!

Det er derfor bedre at du giver ham 1 dl. grød eller mos og giver vand af kop og ammer og han så tager brystet, end at du giver ham 2 dl. grød eller mos og han så ikke vil drikke hverken vand eller bryst, fordi han er fyldt op med mad i maven.

En plan for dagen med 4 amninger dagligt og stadig masser af skemad, kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur kl. ...

Annonce

Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Powernappen springes ofte over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop og igen tilbydes lidt i hånden at sidde og gumle på selv.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Sen aften 23-24: Ammes

Anbefalingerne om mælkeindtag handler især om at give ham væske nok og derfor kan man som sagt ikke bare give ham mælk via maden. Men det handler naturligvis også om at han har brug for kalk og han bør her få mindst 500ml dagligt, for at være dækket ind. Også jern kan gives via modermælkserstatning, men ammer man skal man give jerntilskud ved siden af. Behovet for kalk og jern dækkes ikke kun via maden, man er nødt til at give det ekstra, han kan simpelthen ikke spise mængder der er store nok og kan heller ikke spise varieret nok til at være dækket ind kun via kosten.

Hvis du slet ikke kan få ham til at tage brystet og han vælger det fuldstændig fra, så synes jeg du er nødt til at give ham mme og det enten af flaske eller evt. af kop. Vælger I det sidste så må du håbe at han derigennem kan drikke nok og så må du naturligvis tale med lægen om, hvad et minimumsindtag kan være.

Du har selvfølgelig ret i at så længe han trives, tisser godt, maven fungerer osv. så må du gå ud fra at han får, hvad han har behov for. Men hvis han begynder at få tørre bleer, urinen virker koncentreret og han får hård mave - så er det vigtigt at give ham ekstra væske på den ene eller den anden måde. Mangler han væske, så kan det jo ende med indlæggelse og det er også derfor du er nødt til at have lægen inde over, for at få afklaret, hvor lidt din dreng kan nøjes med :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder