Brev:
Meget lidt amning
20. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Meget lidt amning
Hej Helen
Jeg har tidligere faaet svar fra dig omkring min lille soen (lige over 6 maaneder) og amning - og tak for det. I et par dage fik jeg "sneget" en eftermiddagsamning ind, men nu vil han ikke det. Ej heller vil han ammes, naar han laegges i seng ved 19-tiden.
Naar jeg proever at laegge ham til kigger han alle mulige andre steder hen, griner af mig (!) eller bliver sur. Den eneste "sikre" amning er midt om natten, hvor han saa ogsaa tager godt fra. Jeg har ikke problemer med maelkeproduktionen, men det er klar, at det gaar ned, naar han vil saa lidt.
Dvs han ammes for det meste kun een gang i doegnet.
Han faar 4-5 maaltider om dagen med ske, ris/hirsegroed, groentsags/frugtmos og kartoffelmos i forskellige varianter (og i dette ca. 2-3 dl. MME om dagen). Jeg er lige begyndt at introducere koed osv. Vi proever at give ham vand til maden, men det er ikke noget hit. Vi faar max et par smaa slurke i ham.
Jeg har saaledes godt styr paa paa skemaden, og han spiser store portioner.
Jeg kan laese i min bog fra Sundhedsstyrelsen, at man boer give MME, naar man ammer saa lidt som mig. Han vil dog ikke have flaske...
Min soen er stadig tyk, glad og opmaerksom. Han tisser som han skal og affoeringen er normal, dog lidt mere fast i det end foer, uden at vaere haard eller svaer for ham at komme af med.
Amning er tydeligvis ikke hans ting, men skal jeg haardnakket forsoege med MME paa flaske? Kop? Tudekop? Eller skal jeg taenkte, at alt er godt (som det jo faktisk er...) og bare koere videre, som vi goer???
Er amme-maelk/MME mest pga vaedske og calcium? For vaedsken kan vi jo faa i ham via mad og vand og calcium kan han faa via andre kilder i sin mad.
Ser frem til dit svar
Med venlig hilsen
Tine