Svar: Stop amning om natten

11. maj 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Hvis Elen lige nu sover på en madras om natten uden at ligge tæt sammen med dig, så synes jeg du skal lade hende blive på madrassen om natten. Der er ingen grund til at I så pludselig begynder at sove sammen ... Trygheden og nærheden kan far så evt. give hende, mælken har hun ikke behov for.

Madrassen kan altså f.eks. være i børneværelset og du kan amme hende aften og sen aften og så skal hun ellers ikke ammes yderligere, men skal kunne klare sig uden mælk i løbet af natten.

Du må gerne ligge ned og amme hende, hvis det fungerer bedst for jer sådan, - med mindre det gør at du falder i søvn og amningen trækker unødigt ud. Så er det bedre at du sætter dig op og sørger for at holde hende godt igang ved brystet, så du er sikker på at hendes mælkbehov er godt nok dækket og derefter så putter du hende så og hun sover videre uden dig.

Det kan være en fordel at I sover i hvert sit rum og derfor at hun er i børneværelset og far er hos hende, så hun med det samme også lærer at sove i eget værelse. Alternativt kan far og datter sove i dobbeltsengen i soveværelset og du kan flytte væk på madrassen i nogle nætter, så hun ikke dufter dig og din mælk - hvis du ikke er der, så er det ligesom udelukket at blive ammet :)

Amningen tidlig morgen må hun gerne få - hun skal lige nu ammes 3 gange dagligt og det kan meget fint være aften, sen aften og tidlig morgen. Når hun så bliver 10 måneder, så behøver hun kun 2 amninger dagligt og igen vil hun måske trives bedst med amning ...

Annonce

... aften og meget tidlig morgen. Det er n naturligvis helt okay.

Den eller de amninger du trapper ud af, kan du i første omgang forsøge at komme ud af, ved at erstatte med kærtegn og nærhed. Er det kun brystet der dur så må du give hende det, men gøre det så kortvarigt som muligt og altså lirke brystvorten ud, så hun ikke får lov til at fylde sig med mælk, men lærer at sove uden den afhængighed. Samtidig erstattes så med en substitut for brystet - bestemte kærtegn, ord osv. måske en putteklud som hun får samtidig med at du normalt ammer/putter hende, så det stille og roligt begynder at erstatte amningen, erstatte brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn har så stort behov for deres mor og mors nærhed at den bedste udtrapning sker ved at mor putter med barnet - men uden at give det brystet. Tag en stram t-shirt på, så hun ikke selv kan finde brystet i søvne, så det er dig der styrer, hvorvidt hun skal die eller ej. Lad hende mærke dig, lad hende lægge sin lille hånd på dit bryst, hold hende i hænderne osv. så hun fornemmer at du hele tiden er der, så hun fornemmer at du ikke går nogen vegne og lul hende til ro uden at give hende brystet - sådan vil det også være for nogen.

Det er altså et spørgsmål om at hun stille og roligt nu skal lære at sove uden at få mælk hele natten igennem og at der skal sættes noget andet i stedet, en substitut som hun også kan have med sig når hun skal ud at passes osv.

Følg planen jeg tidligere har sendt dig :) Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt