Svar: Antal amning pr. dag

9. maj 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ulla

Tillykke med den lille pige :)

Det lyder som om at du ammer rigtig meget og spørgsmålet er hvorfor det er nødvendigt ...

Når børn melder sig hyppigt ved brystet, så kan det skyldes at de forsøger at sætte mælkeproduktionen lidt op, det giver netop mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, så det kan være udtryk for dette.

Det kan også skyldes at din datter lige nu har en alder, hvor hun er meget opmærksom på verden og hvad der sker omkring hende. Når du ammer hende, så slipper hun brystet, kigger på dig, smiler, pludrer, tager fat og dier lidt igen, slipper, kigger på dig osv. Det betyder at børn i denne alder godt kan komme ind i en rytme, hvor de slatspiser lidt fordi meget andet er mere interessant end at spise.

Det kan også handle om at hun måske glider lidt ud på brystet og ikke holder vakuum helt godt nok til at arbejde sufficient ved brystet, hvorfor hun er nødt til at spise hyppigt, for at få sit behov dækket - jeg kan ikke ud af dit brev se om hun altid har spist sådan eller om det er noget nyt ... Der kan være flere årsager til at barnet har svært ved at få rigtigt fast om brystet.

Da din datter kun er 4 måneder gammel så synes jeg at du i første omgang skal prøve at følge denne ammerytme:

Start med at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur. Am hende i den traditionelle stilling og når hun slipper, så bøvser du hende og så lægger du hende til samme bryst igen men i tvillingestilling. På den måde hjælper du hende til at få 'tømt' brystet bedre og få den lidt federe og mere mættende mælk med ud. Inden hun så skal sove næste lur, så tilbyder du hende toppen fra modsatte bryst og putter hende lige derefter.

Når hun så vågner, så starter du på det bryst, hvor hun tog toppen før, ammer hende i den traditionelle stilling, vender hende og fortsætter på samme bryst men i tvillingestilling og inden hun så puttes til næste lur, så ammer ...

Annonce

... du hende fra modsatte bryst.

Det vil naturligt gøre at du lige de næste par dage fortsat ammer 10-12 gange i døgnet som nu - men denne måde at amme på skulle gerne øge din mælkemængde og samtidig også mætte din datter lidt ekstra så du på sigt kan nøjes med kun at amme hende en gang - nemlig inden hun puttes til lur.

Hvis ovenstående ikke øger din mælkemængde tilstrækkeligt og giver lidt længere lure og færre amninger, så lyder det som om at din datter har brug for lidt ekstra og du kan så overveje om du f.eks. vil supplere hende med en flaske mme eller om du vil give hende lidt skemad.

Fordelen ved flasken er at hun kan drikke forholdsvis store mængder og mme vil normalt mætte mere end modermælk. Man vil normalt mærke en hurtigere effekt ved at supplere med flaske, netop fordi hun vil kunne drikke en større mængde med det samme. Men måske vil hun ikke have flasken og foretrækker den ægte vare, så er det fint at give hende lidt grød.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vælger du at begynde med grød, så start om dagen, f.eks. formiddag eller frokost. Giv hende risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoa og varierer stille og roligt med lidt forskelligt frugtmos som topping. Giv hende lidt vand af kop - et lille snapseglas, der passer til hendes lille mund.

Giv kun 3-5 skefulde i starten, det skal ses som smagsprøver og hun skal have tid til at lære teknikken og øg hende så langsomt over flere dage. Når hun kan spise 1/2-3/4 dl og det går fint, maven fungerer osv. så kan du begynde at give hende 2 gange dagligt og hun kan så få grød til frokost og grøntsagsmos til aften - her er hun nok omkring 5 måneder.

Så hvis en øgning af din mælkemængde ikke er nok til at give mere mæthed, så vil det være fint at starte op med lidt mme eller med lidt grød - alt efter, hvad du mener vil passe bedst til jer og hvad du tror din datter vil være mest parat til :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet