Svar: Skære ned på amning

1. maj 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M

Nogle børn vil naturligt selv begynde at trappe amningerne ned i takt med at de spiser mere og mere skemad, men mange gange må man som mor også prøve at springe en amning over. Mange børn vil nemlig, som du også oplever, naturligt tage fra, når de tilbydes brystet - men samtidig vil de ofte også acceptere ikke at blive ammet, hvis man lader være med at tilbyde. Så det er altså en balance man må finde.

Det er korrekt at det normalt vil være passende at amme 4 gange dagligt i 7 måneders alderen. Det sikrer barnet mælk nok og samtidig også plads til mere rigtig mad.

En plan for dagen ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødsbjælker, agurk og lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Amningen om eftermiddagen springes altså ofte over og det samme ...

Annonce

... gør powernappen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i familiemaden, det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen, kogte blomkål eller broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sen aften 23-24: Ammes

som du kan se ligger de fire amninger altså tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde er de fint fordelt hele dagen igennem og din datter lærer nu stille og roligt at sove uden at blive ammet om formiddagen. Samtidig erstattes amningen om eftermiddagen af et grødmåltid - jeg skal dog her lige sige, at nogle vælger at bibeholde amning eftermiddag og hvis det fungerer bedst sådan i en periode, så er det naturligvis helt fint :)

Så om formiddagen skal du altså prøve at lægge hende til at sove uden og om eftermiddagen skal du prøve at få erstattet amningen af grød, så hun på den måde får grød to gange dagligt og grøntsagsmos to gange dagligt. Det sikrer hende en god variation af fødevarer, som hun har brug for nu :)

Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.