Brev:
Søvnassociation
1. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Søvnassociation
Kære Helen
Vi har en dejlig datter på 9 ½ måned, der stortrives og nyder tilværelsen.
Vores problem kan måske for andre syntes som et ”luksusproblem”, men det er vores problem, eller lille udfordring, og fylder meget for os i aftenerne. Heraf kan det nok også læses, at det er sovevaner, der er udfordringen.
Kort om vores datter:
Vores pige er en glad pige på 9½ måned, der har vokset sig stor fra 3320 gram til 11,5 kg i dag. Liva er blevet ammet i hele perioden, men har siden 6 måneders alderen spist ”almindelig” babymad og nyder alt det der tilbydes. I dag stort set det samme som os, selvsagt tilpasset hendes udvikling. Dvs. hun får morgenmad (grød), formiddagsfrugt, frokost (hapsere m.v.), eftermiddagsfrugt og endelig aftensmad.
Liva har været et rigtigt brystbarn og har været/er virkelig glad for at ligge ved sin mor og nyder sine gode ammestunder. Liva begyndte i dagpleje for et par måneder siden, hvorefter amningen selvfølgelig er skåret ned til morgen, eftermiddag, aften og natamning. I øvrigt uden problemer. Det er vores hensigt, at hun skal ammes frem til hun er ca. 12 mdr.
Hun har været stort set forskånet fra sygdomme, kun et par døgn med omgangssyge og lidt efterveer fra vaccination er det blevet til. Hertil selvsagt almindelig forkølelse og irritation fra de første tænder.
Vi står op ca. 0630 i hverdagen og afleverer Liva i dagpleje, hvor hun får en lur fra ca. 0830 – 0930 og igen en lur på 2 – 3 timer efter frokost, så hun er oppe ca. kl. 1500. Vi henter hende typisk fra dagpleje mellem 1500 og 1545. Dagplejemoderen har ingen problemer med at putte hende. Alt i alt
trives hun rigtig godt i dagplejen.
Liva har fra hun var helt spæd været glad for at blive ammet ved sin mor og sover aller bedst her. Har aldrig brudt sig om at blive lagt og sove alene, ud over i barnevognen om dagen. Liva bruger ikke, - og vil ikke have en sut, og vil heller ikke have flaske. Vi har forsøgt at introducere begge dele flere gange.
Vi har mange gange prøvet at ligge hende om aftenen, men uden succes. Vi har prøvet at finde ”nøglen” i diverse litteratur, men fortsat uden held. Når vi ligger Liva i sin seng om aftenen bliver hun helt ude af den og græder efter kort tid.
Vi har i særlig grad søgt inspiration i ”Sov igennem uden gråd” og selvfølgelig også i din bog ”Sådan får du dit barn til at sove”. Vi bliver egentlig bekræftet i at vi gør en masse ting rigtigt, men mangler lige det sidste til ”vores” problem.
Vores aftenritual er fast og har været det længe: Eftermiddagsleg, aftensmad mellem 1745 – 1815, i denne proces kan puttetoget køre fra os, hvorefter vi venter / leger indtil trætheden melder sig på banen igen. Den kan sagtens blive langt over 20 før hun viser træthedstegn igen. Når vi ligger hende er vi der begge to, synger for hende og sidder ved hende, da hun uden tvivl har et markant tryghedsbehov. Det har dog ofte den modsatte effekt, hvor hun opfatter det enten som en legestund eller bliver ked af det og vil op. Ingen tegn på hun vil sove.
De gange, hvor det er lykkedes er det på grund af hun er blevet udkørt af gråd og træthed, hun er faldet i søvn i sengen. Typisk tager vi hende op og prøver at give hende ro med amning, prøver at lægge hende lige inden hun sover – hvor hun så bliver ked af det… det kan vi gentage uendeligt mange gange. For ikke at gøre vold på os selv eller hende har vi sat et loft på en time, da vi syntes det er synd for hende at blive ved. Kommer hun op til moderen (ammer) sover hun. Hun sover i vores seng om natten og sover som oftest igennem, dog med indlagt amning (mor er sut). Amning er uden tvivl blevet hendes aften - søvnassociation.
Målet på kort sigt: Målet er at vi kan lægge Liva til at sove i egen seng og hun selv falde kan finde ro og falde i søvn. Det er vi meget langt fra lige nu. Det vil give tid til lidt mere voksentid om aftenen og bedre mulighed for at lade batterierne op og at mor kan få tid til andet end at amme om aftenen.
Hun må gerne komme over i vores seng i løbet af natten. Lige nu ender aftenerne med at hun falder i søvn ved mor og sover her til vi går i seng. Vi har altså for en kort stund opgivet og håber du kan hjælpe os på vej.
Hvordan bryder vi Liva´s søvnassociation og får hende over i sin egen seng?
Egen sundhedsplejerske antyder lidt, at vi er for ”bløde” og skal lade hende græde. ”Det tager hun ikke skade af”. Det er vi ikke helt enige i og håber der en bedre vej end en kold tyrker for Liva. Hun kammer meget hurtigt over fra almindelig gråd til nærmest ”desperation”, hvor vi skønner det er for synd for hende.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Livas mor & far