Svar: Pasning, amning og alkohol

29. april 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Henriette

Det lyder dejligt med en bryllupsinvitation, jeg kan godt forstå du gerne vil med til fest :)

Det vil være super godt, hvis du kan malke ud, så din dreng kan få din mælk på flaske imens han bliver passet. Du skal regne med at han på et døgn har brug for 1/6 af sin vægt. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 4200g så har han brug for 700ml på et døgn. Du skal også regne med at der altid vil gå lidt til spilde, der vil måske være lidt tilbage i flasken, som han ikke drikker og det bliver man nødt til at kassere. Derfor skal du sikre dig at der er lidt ekstra modermælk udmalket så der er nok ...

Du kan også for en sikkerheds skyld købe noget modermælkserstatning så der er noget at give ham, hvis familien eller hvem der nu skal passe løber tør for modermælk.

Jeg tror umiddelbart ikke at din dreng vil fravælge brystet, fordi han ikke ammes i et døgn - han ammes jo nu og lyder vældig glad for brystet så min umiddelbare tanke er at han vil være glad for at få brystet tilbage, når I atter er sammen. Duften af dig, af din mælk, det at ligge tæt med dig igen, f.eks. at du lægger dig med ham i sengen og ammer ham liggende - det vil sandsynligvis gøre at han tager fat og spiser igen. Men nogen garanti er der naturligvis ikke ...

Med hensyn til amning og mors indtagelse af alkohol, så viser den nyeste forskning, at når mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.

Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker ...

Annonce

... og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas.

Alkohol optages i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen og man kan få minutter efter indtagelse måle alkohol i blodet. Spiser man fedtholdig mad sammen med alkohol, vil optagelsen af alkohol i blodet blive forsinket, forbrændingen er dog nogenlunde konstant ...

Hvis du ammer din dreng inden du tager i byen og ikke indtager mere end et enkelt glas vin eller en øl, så vil det normalt ikke være problematisk at amme, hvis du lægger til 4-6 timer senere, når du er hjemme igen. Du skal dog være sikker på at du ikke indtager mere alkohol end du kan nå at forbrænde det, inden du skal amme igen. Du kan normalt ikke gøre noget for at fremskynde forbrændingen og jeg mener at man normalt siger at det tager ca 2 timer for kvinder at forbrænde et glas vin...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Har du fornemmelse af at du har promiller i blodet, når din dreng atter har behov for amning/mælk, så er det ikke tilrådeligt at du lægger til. I stedet må du så malke ud og kassere din mælk og tilbyde ham modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.

Læs i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i artikelsamlingen her på siden.

Du skal iøvrigt være opmærksom på at når du er til festen og væk fra din søn i et døgn, så vil det være nødvendigt at du jævnligt (gerne der hvor du normalt ville amme) går ud og malker ud. Det er vigtigt for at opretholde din mælkemængde (og hans lyst til at komme til brystet igen), men det er også vigtigt i forhold til at du ikke pludselig får en brystbetændelse, fordi dit bryst er fyldt med mælk og ikke bliver tømt.

Håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor