Svar: Spisevægring pga hjertefejl

21. april 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter og jeres forløb.

Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og en af dem er naturligvis at din datter får for meget mælk hos dig og at amningerne må skrues ned. Dertil kommer hendes hjertefejl og der må også være en sammenhæng her, som du selv er inde på, i hvert fald har det gjort at du har set dig nødsaget til at amme hende lidt ekstra, fordi du ikke vil gøre hende så ked af det at hjertet overbelastes og det har samtidig været en måde at give hende lidt næring på, når hun har haft det skidt og været syg ...

Jeg forstår godt dine reaktioner og måden du har prioriteret på, men når det er sagt, så er det vigtigt at din datter nu skæres ned i mælkeindtag netop for at få lyst til mere rigtig mad.

Hendes behov for mælk vil rigeligt blive dækket ind af 3 amninger i døgnet og som du beskriver det, så lyder det umiddelbart som om at de vil ligge bedst aften, sen aften og tidlig morgen eller evt. aften, sen aften og inden middagsluren om dagen. De øvrige amninger bør du forsøge at få væk :)

Amningerne om dagen skal erstattes af mellemmåltider og vand af kop og din plan for dagen, de ting du forsøger dig med ser umiddelbart fine ud. Det er bare super, hvis hun spiser lidt - du skal ikke fokusere så meget på mængden.

Amningerne om natten - tja, hvis det passer med amning kl. 20 og 23.30 og så igen kl. 03 så er det fint. Det giver bedre plads til grøden om morgenen. Hvis du tror det vil fungere bedre med amning kl. 20, 23.30 og 06 så er det også fint - det må du prøve at gøre som det passer bedst.

Ender du med løsningen om amning aften, sen aften og inden middagslur så skal hun jo lære at sove videre uden brystet om natten og her vil det være rigtig godt at bruge metoden med at lirke brystvorten ud af munden på hende - netop fordi hun ikke skal blive helt opkørt over det. I stedet for brystet skal hun så have noget andet i stedet, et nyt ritual, en ny måde at blive beroliget på, det kan være at du kærtegner hende, giver hende end putteklud eller små ord du siger ...

Annonce

... som "sshh-sshh" eller lignende.

Du må indstille dig på at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.

Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Her flytter du hende så tilbage til egen seng igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, skal du så sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.

En anden mulighed er naturligvis at lade far tage over om natten, fordi hun sagtens kan putte sig ind til ham og få den nærhed og tryghed som er nødvendig og han kan af gode grunde ikke amme.

Så jeg er enig i at din datter bliver ammet for meget og at amningerne må sættes ned, men umiddelbart tænker jeg at det måske vil fungere bedst for jer, hvis du ammer aften og sen aften og inden middagslur og så lærer hende at sove fra midnat til morgen uden at få mælk - eller at du fjerner alle amningerne om dagen og i stedet ammer aften, sen aften og tidlig morgen, det kan også forsøges ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med hende og tiden videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina