Brev:
Spisevægring pga hjertefejl
21. april 2010
Alder:
9 mdr.
Spisevægring pga hjertefejl
Hej.
Vores datter, Vega er netop blevet 9 mdr. Og hun nægter at spise andet end bryst.
Vega er ellers en meget glad og smilende lille pige. Vægt 9,5 og måler 73 cm.
Hun har gode elastikker og trives ellers godt. Er meget aktiv og kravler og forsøger at gå rundt, når der er noget der kan holde hende oprejst. Hun pludre og efterligner ord. Elsker at bryde og mosle, danse, hænge med hoved nedaf osv.
Samtidig har vi hver dag, gode stille hyggestunder med massage, nusseri og stille musik på skødet. Hvilket hun også elsker.
Vega har en storesøster på 3 år, som hun er meget optaget af. De er meget glade for hinanden.
- Da Vega var 5 mdr. udviste hun ellers stor interesse for mad og vi startede med at tilbyde hende vælling af forskellig art og lidt frugtmos. Hun var nysgerrig på at smage, men brækkede det op igen og udviste stor ubehag, når hun fik det i munden.
Vi har prøvet at lave det helt tyndt, så hun kunne drikke det. Hvilket var interessant og en succes til at begynde med. Efter en kort periode, aftog lysten til at drikke det og hun ville fortsat ikke spise noget med mere konsistens. Fra at starte med et par mundfulde, nægtede hun nu pure.
Vi tilbød hende fortsat mad en uges tid mere, men besluttede derefter at holde pause. Hun fik fortsat tilbudt drikke vælling, hvilket hun accepterede en til to gange om dagen. Men efter 14 dage, kneb hun helt munden sammen og kastede sig bagover, når hun fik det tilbudt.
Vi holdte igen 14 dages pause, og hun fik kun bryst.
Derefter har vi prøvet alle former for hjemmelavet og købe mos.
Hun acceptere nu på ingen måde at blive maddet. Vega får selv en ske at sidde med og vi sørger for at der er mad på. Hun smagte tidligere lidt på skeen, men vil i skrivende stund slet ikke holde en ske med mad. Så hun får en brødskive som ske istedet.
Nu hvor hun er større, får hun ved vores fælles måltider, tilbudt en kartoffel, en pastaskrue, en frikadelle, laks, ærter, et jordbær osv. Til at starte med er der stor nysgerrighed og hun sidder og gnuffer lidt. Men efter et par gange, at havde fået tilbudt det samme, er der ikke længere nogen interesse.
Vega er meget nysgerrig på hvad vi andre spiser, men smider det bare på gulvet eller splitter maden ad, hvis hun får tilbudt vores tallerken.
Det betyder også at vi har nogle urolige nætter. (samtidig med at dagens aktivitet nok også spiller ind)
Vega bliver puttet 19.30-20 med en natbabs, hvor jeg ammer hende i vores seng, lige ved siden af hendes egen. Hun registrere når hun bliver puttet i sin egen seng.
Nogen gange lys vågen, hvor det kan tage 10 min for at få hende til at sove. Da falder hun ofte i søvn på alle fire med numsen i vejret, efter at hun er blevet nusset på ryggen, samtidig med jeg synger hendes godnatsang. Nogen gange må jeg tage hende op og trøste og en sjælden gang, får hun en ekstra gang bryst.
Men ca. en halv time senere vågner hun og er ked. Efter en del skrigeturs perioder, på ca. 10 min. accepterede hun tidligere at der ikke var bryst, men i skrivende stund er hun slet ikke til at trøste igen.
Når hun er faldet i søvn efter en ekstra natbabs, vågner hun igen alt mellem en halv til en time efter, hvor hun søger bryst. Også mens hun ligger i sin seng. Jeg tager hende igen op, hvis hun bliver for ked af det. Det kan så fortsætte frem til jeg går i seng og hun får natbabs.
Vega har sovet mellem sin far og mor og søster frem til hun var ca 7 måneder, men lå til sidst som en lille sugemalle hele natten. Og vi valgte at de begge kom over i deres egne senge. Hvilket går godt med vores datter på 3. Og til at begynde med accepterede Vega det, men nu søger hun vores seng hele tiden. Hvor hun også sover nu. Hun tjekker ofte om jeg ligger der og nogle nætter søger hun bryst hele tiden.
Vega nægter at bruge sut. Hun tog flaske de to første måneder med mælk fra mit ene bryst, da jeg i begyndelsen ikke kunne amme hende på det ene. Derefter nægtede hun total flaske.
Da jeg fødte Vega, knag navlestrengen og hun blev taget væk fra mig omkring 2 timer, hvor hun bla. fik sonde og drop gennem navlen. Senere fik hun en blodtransfusion.
Da Vega var 3 uger, fandt man en mislyd på hjertet. Hun står nu for tur til en åben hjerte operation. Hun har en Sinus Vernosus defekt (hul i hjertet)
- Jeg spurgte i den forbindelse to læger fra Riget om Vegas manglende lyst til at spise fast føde, kunne tilskrives hjertefejlen. Det mente de ikke, men at de samtidig kan se at børn efter operation får væsentlig større appetit!!
.... Da hun var 7 uger blev hun indlagt til OBS på Hvidovre, da hun var meget forkølet med tykt slim i halsen og bryst. Vi blev sendt hjem igen efter div. Hjertetjek. En tilstand hun havde været i siden hun var 4 uger og jeg har måtte suge og dryppe hendes næse med saltvand. Hvilket var meget voldsomt for hende. Vega har haft to lungebetændelser og utallige forkølelser. Hvilket tilskrives hjertefejlen, der giver øget pres på hendes lunger!
Jeg vælger at skrive om hendes sygeforløb, da jeg mener det måske kan hænge sammen med hende spiseværing. Samtidig har vi ladet være med at presse for meget på med mad og ikke skåret ned på bryst, da hun skulle havde været opereret og ikke så nogen grund til at lave meget om på hendes trygge hverdag, før engang efter operation.
Men nu hvor operationen er udsat pga. overbelægning. Er jeg ved at være desperat, træt og urolig. Samtidig er jeg ved at miste overblikket…
En dag ser således ud:
Kl ca 05 morgenbryst - i vores seng og bliver til vi vågner ca. kl. 7 – 8 stykker
Kl. Ca 8 får tilbudt lidt grød eller tykmælk med frugtmos og en brød hapser eller en kiks, men nægter.
Kl. Ca. 9.30 får hun tilbudt lidt bolle med smør og frugt, men gider kun at sutte lidt frugt.
Kl. Ca. 10 får hun lige nu igen bryst, da hun har halsbetændelse og mulig begyndende lungebetændelse - bliver lagt til formiddagslur og sover mellem en og en halv til to timer
Kl. Ca 12 får hun tilbudt stykker med brød og pålæg. Ex en laksemuse med milde krydderier.
Og frugt eller grønt hun kan spise selv. Nægter.
Kl 13.30 bryst
Kl 14 sove ca 45 min
KL 15.30 tilbydes kiks, vand og ex banan. Gnaver og sutter lidt på det. Får lidt senere igen bryst, (var ellers afskaffet)
Kl 17.30 aftensmad, hvad vi spiser. Spiser måske en pastaskrue.
Ind imellem vil hun gerne drikke lidt hjemmelavet smoothie, men drikker meget gerne vand af glas og drikkedunk og kan også drikke med sugerør
Kl 19 aften bryst i stuen
Kl 19.30 godnatbryst i soveværelset, i vores seng. Bliver puttet i egen seng.
Kl ca 23 natbryst i vores seng, hvor hun bagefter bliver lagt tilbage i egen seng.
Kl ca 03 forsøger jeg at stoppe amning
Jeg er klar over at hun bliver ammet for meget. Men er helt i vildrede over hvordan jeg griber situationen an? Min sundhedsplejeske siger at jeg skal stoppe al amning mellem kl 21 og 6 og fokusere på at give hende 6 måltider i løbet af dagen, om det er mad eller bryst er ligegyldigt til at begynde med. Vigtigst er at natamning stopper helt!?
Men…
Hendes lille hjerte galopere voldsomt, når hun bliver al for ophidset og ked af det. Lægerne siger at det ikke er farligt, så længe det ikke er over 14 dage. Men jeg syntes det er meget ubehageligt og angstprovokerende. Og jeg vil ikke at hun skriger sig selv i søvn eller til total udmattelse. Tænker det er en blanding mellem sult og stort behov for tryghed.
Jeg har prøvet at lirke brystet ud af hendes mund, når hun er faldet i søvn, mens jeg nusser hende på ryggen og nynner hendes sovesang, men hun vågner oftest og insistere på mere. Det har hjulpet lidt på natteamningen, men stadig bliver hun meget ulykkelig og storskriger, hvis hun ikke får sin babs…
Venlige tanker en mor i vildrede!