Svar: Ammeudsigterne
18. april 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er ikke altid børn er enige i at få flaske, de foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke dem i :)
Amningerne, behovet for antal amninger dagligt, vil naturligt nedsættes de næste 6 måneder. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 6 amninger dagligt, ligesom du giver nu, i 7 måneders alderen vil man ofte kunne trappe ned til fire.
Amningerne i de forskellige aldre vil ofte kunne ligge således:
7 måneder: Tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
8-9 måneder: Tidlig morgen, aften og sen aften.
10 måneder: Aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen
12 måneder: Aften og amningen her kan bibeholdes så længe både mor og barn har det godt med det.
Som du kan se, så vil amningerne om dagen altså være dem der fjernes først. De erstattes af skemad i stedet og ved at lægge amningerne på denne måde, så sikrer du både plads til den rigtig mad, men sikrer også samtidig mælkebehovet og sikrer ikke mindst at du stadig kan gå på arbejde om dagen og få lidt sammenhængende nattesøvn.
Hos jer vil det være amningen kl. 8.30 og kl. 17 der stille og roligt forsvinder, du kan fjerne en af gangen i 7 måneders alderen - fjern den du umiddelbart føler vil være lettest at fjerne. Når hun så bliver 8-9 måneder, så kan amningen kl. 13.30 fjernes, evt. erstattes af lidt mælk af en kop en overgang.
Med hensyn til mad i hænderne, så kan det være en god idé at give hende en skive agurk på tommelfingeren. Skær en skive på 1½ cm. tykkelse og lav et hul midt i agurken og sæt den på hendes finger. På den måde kan hun holde omkring den.
Du kan også give hende ristede rugbrødsbjælker - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem :)
Rigtige rugbrødshapsere begynder de fleste børn med omkring 8 måneders alderen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske