Svar: Ammeudsigterne

18. april 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det er ikke altid børn er enige i at få flaske, de foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke dem i :)

Amningerne, behovet for antal amninger dagligt, vil naturligt nedsættes de næste 6 måneder. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 6 amninger dagligt, ligesom du giver nu, i 7 måneders alderen vil man ofte kunne trappe ned til fire.

Amningerne i de forskellige aldre vil ofte kunne ligge således:

7 måneder: Tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.

8-9 måneder: Tidlig morgen, aften og sen aften.

10 måneder: Aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen

12 måneder: Aften og amningen her kan bibeholdes så længe både mor og barn har det godt med det.

Som du kan se, så vil amningerne om dagen altså være dem der fjernes først. De erstattes af skemad i stedet og ved at lægge amningerne på denne måde, så sikrer du både plads til den ...

Annonce

... rigtig mad, men sikrer også samtidig mælkebehovet og sikrer ikke mindst at du stadig kan gå på arbejde om dagen og få lidt sammenhængende nattesøvn.

Hos jer vil det være amningen kl. 8.30 og kl. 17 der stille og roligt forsvinder, du kan fjerne en af gangen i 7 måneders alderen - fjern den du umiddelbart føler vil være lettest at fjerne. Når hun så bliver 8-9 måneder, så kan amningen kl. 13.30 fjernes, evt. erstattes af lidt mælk af en kop en overgang.

Med hensyn til mad i hænderne, så kan det være en god idé at give hende en skive agurk på tommelfingeren. Skær en skive på 1½ cm. tykkelse og lav et hul midt i agurken og sæt den på hendes finger. På den måde kan hun holde omkring den.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også give hende ristede rugbrødsbjælker - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem :)

Rigtige rugbrødshapsere begynder de fleste børn med omkring 8 måneders alderen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder