Svar: Amningen fungerer ikke om aftenen

1. april 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Eva

Tak for dit brev og velkommen til :) Tillykke med den lille dreng.

Jeg hæfter mig især ved en ting ved dit brev og det er at du skriver: "Jeg må indrømme at jeg nyder ikke at amme, jeg fortsætter fordi jeg ved det er bedst for ham, men jeg synes bestemt ingen fornøjelse det er, især ikke om aftenen".

Det er rigtigt at modermælk er godt for din dreng og det er dejligt at du prioriterer amningen. Men det skal jo ikke være amning for enhver pris og når du allerede nu, tænker at du egentlig ammer fordi du 'skal' så er der lidt overvejelser du skal gøre dig.

Det vil være vigtigt at din dreng får modermælk til han er 12 måneder gammel og hvis du allerede nu ved, at du ikke vil amme ham til han er et år og du med dig selv ved, at han på et tidspunkt skal tage flaske, så skulle du måske overveje at give ham den flaske nu ... Det er også vigtigt at du kan nyde den stund det er at sidde og amme, hvis du egentlig ikke bryder dig om det, synes det er irriterende at sidde med ham ved brystet osv. så vil han naturligvis mærke dette og det er ikke nødvendigvis godt ... Så kan det jo være bedre at give ham en flaske om aftenen, far kan tage over, I kan få ro på, du kan få lidt aflastning og ikke mindst - du kan nyde at sidde med din dreng om aftenen. Ja, jeg synes bare du skal overveje det.

Det behøver jo ikke være et valg mellem amning eller flaske, for nogle familier fungerer det faktisk rigtig fint med en flaske om aftenen og så amning om natten og om dagen. Der er naturligvis altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken og fravælge brystet, fordi det er noget lettere at spise af en flaske og barnet foretrække den letteste løsning. Det er så en risiko man tager og den risiko er naturligvis større jo yngre barnet er.

Så det er naturligvis en balance imellem at give ...

Annonce

... flaske jævnligt, fordi du ved at han på sigt skal overgå til flaske og du vil være sikker på at han til den tid vil acceptere den (ellers kan du jo være tvunget til at amme 1 år) og ikke at introducere den for meget, fordi han så for tidligt begynder at foretrække flasken, når nu du rent faktisk kan amme og har masser af mælk til ham ...

De aftener, hvor han kan nøjes med 20-30 ml er der ganske givet ikke tale om behov for mælk, men nok snarere et suttebehov og en forvirring omkring duften af mælk, når han ligger hos dig. Netop når han ligger i din favn og dufter din mælk, så vil han naturligt tro at han skal spise hele tiden. Derfor kan det være udmærket at du ammer ham, svøber ham og giver ham en sut og herefter kan han så kommer over til far og putte i fars favn eller ligge på fars brystkasse imens i hygger jer alle sammen i stuen. Det at ligge hos far, vil give ham samme beroligelse som når han ligger hos dig, han vil fornemme fars vejrtrækning, hjertelyd osv. og han vil kunne sutte på sin sut og få stillet sit suttebehov - og så vil han falde til ro, fordi far ikke lugter af mælk, der er ikke noget som forvirrer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De dage, hvor han af flasken sluger 100ml er han reelt sulten, det er så stor en mængde, at han har brug for det og spørgsmålet er om du 'løber tør' fordi du stresser over det og netop ikke føler amningen særlig rar. Man kan fysiologisk godt blokere for mælken, selvom mælken er der, kan du altså godt blokere, så den ikke løber, fordi du ikke føler det dejligt at have din dreng liggende hos dig ... Hvis det er et reelt behov for mælk jeres dreng har, vil han naturligvis ikke kunne falde til ro hos far, men vil så fortsat kræve at få en flaske ligesom nu og det er så helt fint :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.