Svar: Amning og gylp - 0 mdr.

24. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Mange spørgsmål i et brev er skam helt okay, det er bare lettest for mig at besvare jeres spørgsmål, hvis forskellige emner er sendt i forskellige breve - præcist som du har gjort :)

Jeg ved at din datter har gulsot og det kan faktisk godt give hende kvalme og gøre at hun gylper mere. Det kan altså godt aftage i takt med at hun får mere 'normal' farve igen :)

Dertil kommer at du jo har masser af mælk, det er super godt, dejligt at høre at det flyder så let til hende og det er helt fint at du lige nu søger for at lægge hende til og holde hende igang ved brystet, så hun får det tømt så godt som muligt. At tømme er egentlig en forkert betegnelse, for sålænge barnet dier, vil der blive sendt besked om at der skal produceres mælk, man kan derfor ikke tømme et bryst.

Men i takt med at din mælk justerer sig ind efter hendes behov, hvilket godt kan tage små 3 ugers tid, så vil det være sådan, at du kan mærke forskel på om hun har diet og på om hun ikke har. Det bryst hun har diet ved vil være blødt og eftergiveligt og uden hårde områder, hvor det fyldte bryst vil være hårdt og tydeligt virke mere fyldt.

Det er vigtigt nu, hvor din mælk er løbet til, at din datter spiser godt ved begge bryster og at hun tilbydes et bryst af gangen. I starten på sygehuset var det vigtigt at hun lå lige længe ved begge sider, for at stimulere til ligelig mælk, men sådan er det ikke mere. Nu er mælken der og derfor er det vigtigt at du giver hende et bryst af gangen og sørger for at hun spiser godt fra det.

Det er en god idé at skifte mellem de forskellige ammestillinger fordi hun stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter hvordan hun lægges til. Om natten er det godt at amme liggende, her er det især mælkekamrene på undersiden af brystet hun får fat i. Om dagen er det godt at skifte mellem den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn og det man kalder tvillingestillingen. Med den traditionelle stilling er det især mælkekamrene ind mod kavalergangen der stimuleres og tømmes, med tvillingestillingen (eller indianer stilling som nogen også kalder den) er det brystets yderside der stimuleres og tømmes.

Du kan med fordel starte med at lægge hende til brystet i den traditionelle stilling og lade hende spise det hun vil der, når hun så virker lidt træt og slipper og du føler at der fortsat er meget mælk til hende i brystet, så tager du hende op, prøver om hun vil bøvse lidt og så prøver du at lægge hende til samme bryst igen, men i tvillingestilling. Det kan gøre at hun får tømt brystet lidt bedre og får lidt ekstra mælk.

Du kan også med fordel gøre ...

Annonce

... det at du ammer hende fra det ene bryst når hun vågner af en lur, sørger for at hun spiser rigtig godt fra det ene bryst. Så skifter du hende så hun vågner lidt op til dåd og så lægger du hende til modsatte bryst inden hun så puttes til næste lur. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og hun får lidt ekstra mælk inden hun så skal sove igen. Næste gang hun så vågner, så starter du der, hvor hun stoppede sidst, lader hende spise i bund der, bøvser hende, skifter hende så hun vågner op til dåd og tilbyder modsatte bryst inden hun så skal sove igen.

Når hun er færdig med at spise, så er det en rigtig god idé at hjælpe hende til at bøvse. Nogle børn bøvser rigtig godt, andre har sværere ved det og prutter mere. De børn som ofte har svært ved at bøvse og hvor luften skal igennem systemet i form af en prut, får ofte lidt mere mavekneb. Prøv derfor at arbejde på at hun skal bøvse.

Når hun bøvser så er det vigtigt at hendes ryg holdes lige og at armene/skuldrene løftes lidt - det gør at luften lettere kan komme ud. Derfor er det en god idé at lægge hende op over din skulder og gerne så højt at armene også løftes lidt, fremfor at have hende liggende krummet sammen på din brystkasse. Jo mere lige og udstrakt hun er i ryggen, jo lettere finder luften vej op. Klap også med små forsigtige klap på ryggen og blenumsen for at få luften til at bevæge sig opad.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis der ikke kommer en bøvs inden for få minutter og hun bare hænger og sover, så kommer den ikke. Så kan du ligeså godt lægge hende ned og lade hende sove. Hun vil så højst sandsynligt efter ca. 40 minutter begynde at virrer med hovedet, småklynke lidt, lave suttebevægelser - og så er det fordi luften er klar til at komme ud. Nogle gange vil hun fint kunne klare det selv, når hun ligger med hovedet drejet til siden, vil der sammen med lidt luft komme lidt gylp, som så ryger ud af munden og hun sover videre. Andre gange vil du skulle tage hende op, lade hende komme af med bøvsen og kan så putte hende igen, hvorefter hun sover videre.

At din mælk nogle gange strømmer så hurtigt til hende at hun ikke kan følge med og næsten kløjs i det er helt okay og normalt. Hun vil slipper og få vejret og vil derefter være parat til at die igen. Den mælk som sprøjter ud, må bare sprøjte ud - der er jo masser af det :) Også tvillingestillingen kan dog hjælpe på dette problem, fordi hun der sidder lidt mere op og hovedet er fint lige i forhold til kroppen, så prøv at bruge denne stilling mere i hverdagene og se om ikke det hjælper jer :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig