Svar: Stop af natamning - 5 mdr.

24. marts 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sanne

Velkommen til og tak for dit brev :)

Det er korrekt at børn fra ca. 6 måneders alderen ernæringsmæssigt ikke længere behøver bryst/mælk midt nat og dermed begynder at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. Det er stadig relevant at de får mælk sen aften inden midnat og igen næste morgen tidlig.

for at kunne undvære mælk om natten, er det nødvendigt at barnet får mælk nok om dagen. Det er super dejligt, at din datter er så glad for skemad som hun er og det er flot at hun kan spise 2 dl. og stille og roligt virker til at kunne undvære brystet om dagen - men faktisk er det lige præcis det der er problemet!

hendes væskebehov er stadig stort og det skal dækkes af dig eller af en flaske. Hun har brug for at få 6 amninger eller flasker i døgnet og først omkring 7 måneders alderen skæres disse ned til 4. Derudover skal hun have skemad og det er her meget vigtigt at hun ikke får mere end f.eks. 1 dl. grød og mos og så derefter drikke sin mælk, for ellers vil hun naturligt søge at få dækket sit behov for mælk = behov for væske om natten. Hendes behov for mælk lige nu ligger normalt på mellem 800-1000ml, fordelt på de 6 amninger (flasker).

En plan for dagen til et barn, der i 6 måneders alderen skal kunne undvære mælk midt om natten ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at ...

Annonce

... sutte på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos og i 6 måneders alderen begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes (flaske) tilbydes også her lidt frugtmos og frisk frugt i hånden at sutte på

Powernapper, men denne springes ofte over i 6 måneders alderen

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Aften 18.30: Grøntsagsmos og igen med lidt kød eller fisk i 6 måneders alderen, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten kl. 20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se får din datter altså grød eller mos hver gang hun vågner af en lur og får bryst eller flaske inden hun puttes til næste lur. Derudover dækkes hendes væske behov af vand af kop.

Hun er nødt til at spise på denne måde hele dagen igennem for at du kan regne med at behovet for mælk om natten ikke er et reelt behov :) jeg er derfor ikke tilhænger af en kold tyrker, men i stedet tilhænger af at du får mælk nok i hende hele dagen ved siden af skemaden. For at dette kan lade sig gøre er det bedre at du giver hende mindre skemad. Det er bedre for hende at få 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt eller endnu mere, som hun faktisk spiser nu.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika