Brev:
Stop af natamning - 5 mdr.
24. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Stop af natamning - 5 mdr.
Hej Helen.
Allerførst tak for en super brevkasse som har hjulpet mig meget igennem de første 5 ½ mdr med mit første barn.
Jeg vil forsøge, at beskrive mine overvejelser så godt som muligt med chance for at inddrage for mange ligegyldige oplysninger.
Cecilie er som som sagt 5½ mdr. 7 kilo, 65 cm.
Hun har siden hun var helt spæd kunnet tage en flaske med mme men skal altid lige "overtales" lidt.
Da hun var spæd kunne hun sove 4-6 timer om natten uden amning. Hvor heldig har man lov at være;-) Men da hun er 3 mdr. optrappes amningerne om natten og hun får bryst hver anden time.
Jeg tror, at jeg fik skabt en dårlig vane i en periode hvor hun havde luft i maven og var meget urolig om natten. Jeg har fejlagtigt givet hende brystet for, at få nattero.
Aktuelt kan jeg trække amningen om natten til 3 timer. Jeg oplever det som ofte og vil rigtig gerne trappe natamningen ned.
Jeg har ammet hende fuldt til hun var 4 mdr. men hun har fået flaske hvis jeg ikke har været hjemme) Da hun var 4 mdr. begyndte hun på grød som hun eeelsker. Hun spiser op til 2 dl ved et måltid.
Hendes døgnrytme... ca. og indimellem afbrudt et par dage:
vågner kl 8 får bryst og sover 1 time mere.
ca kl. 11-11:30 får hun ris,majs eller hirsegrød og puttes
sover til ca. kl. 13 hvis jeg ammer hende sover hun yderligere 1½ time. Altså en lur på næsten 3 timer
ca. kl. 16 amning eller flaske (75ml.)
17-18 sover
18:30 grød af kartofler og grøntsager.
21:00 lille flaske eller amning og puttes til natten. Hun er nem at putte.
vågner kl 23 og vil have bryst (her er det rigtig svært at få hende til at tage flaske)
ammes ca. 2-3 gange indtil hun igen ammes kl 8
Nedtrapning af amningerne om dagen er ingen problem for hun vil hellere have grød så det tror jeg kommer til at gå automatisk efterhånden som hun får mere grød.
Jeg har jo læst, at et barn på 6 mdr. gerne skulle kunne klare natten uden amning. Men hvordan gør jeg det bedst uden, at hun føler sig afvist.
Hun er en glad pige og græder sjædent men hvis hun tilbydes flaske om natten frem for bryst græder hun hjerteskærende.
Jeg er ikke tilhænger af, at give hende en kold tyrker. Jeg vil hellere "opdrage" hende til, at hun må nøjes med flaske eller måske ingenting om natten.
Men er det alligevel den rigtige løsning, at tage en kold tyrker?
Skal hun tilbydes flaske i stedet for amning eller er det bedre, at hun slet ikke får noget?
Jeg håber, at ovenstående er beskrevet klart nok.
Venlig hilsen
Sanne