Svar: Nedskæring i amning
16. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Der er ingen tvivl om at din datter får alt for meget mælk og det er vigtigt at du nu skærer amningerne betydelig ned. Faktisk skal hun ikke ammes mere end 3 højst 4 gange dagligt!
De første amninger du skal fjerne er amningen inden formiddagslur og amningen om eftermiddagen samt amning lige efter aftensmaden og så selvfølgelig amningen midt nat. De amninger du skal bibeholde er altså amning tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Når du fjerner en amning, så skal den ikke erstattes af mælk af kop eller flaske, men skal erstattes af et mellemmåltid, altså af mere rigtig mad. Og væskebehovet skal stilles med en kop vand.
For at din krop kan følge med, så vil jeg anbefale dig at du fjerner de 4 amninger over den næste uge, det vil sige fjerner ca. 1 amning hver anden dag. Den første amning du fjerner er amningen inden formiddagsluren, så hun lærer at sove uden at behøve mælk. Derefter fjerner du amningen midt nat, og bruger samme princip, samme kærtegn som når du putter hende om dagen, som når du hjælper hende videre i søvnen om natten.
Så fjerner du amningen om eftermiddagen og tilsidst fjerner du amningen som ligger lige efter aftensmaden. Her får hun jo flasken inden hun skal sove og burde umiddelbart ikke behøve begge dele. Jeg vil dog også lige sige, at hvis du synes det fungerer godt og det er dejligt for jer begge at du både amme og giver flaske om aftenen, så gør du bare det. Amningen kan så gøre det ud for en godnatgrød og sikre at lillepigen er fyldt ekstra op til natten :) Men en af amningerne om natten skal væk, så hun ialt ikke ammes mere end 3 til max 4 gange i løbet af et døgn.
Jeg har netop i et andet svar til dig, sendt dig en plan for dagen, som den kan se ud, så hun både får mad og mælk nok. Jeg gentager den lige her, til andre brugere:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud, hvis hun ikke får min 400ml mme dagligt), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Evt. ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, lidt ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad og maden tager udgangspunkt i jeres mad - hun kan fint spise pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), risretter, laks fra ovnen, rødspættefilet osv. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så I sikre jer at hun er fyldt godt op til natten
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20. Sover i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske