Svar: Ét eller to bryster pr. amning?
1. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Malene
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Det vil være en rigtig god idé at lade din dreng få mælk fra begge bryster mellem hver lur. Det er godt, fordi det er hyppigheden af amning som øger mælkemængden. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Man kan desværre ikke sætte fast tid på en amning, nogle børn dier utrolig effektivt og mor har en hurtig nedløbsrefleks og det gør at barnet kan spise færdig på bare 10 minutter. Andre børn skal have længere tid til det, ligger måske ved brystet i 40 minutter før de ikke behøver mere og brystet er 'tomt'. Jeg skriver 'tomt' på denne måde fordi man i princippet ikke kan tømme et bryst helt, der vil altid være lidt at komme efter ...
Så at din sundhedsplejerske har sagt at du skal amme ca 20 minutter på et bryst og derefter skifte til et andet, hænger sandsynligvis sammen med at hun tænker, at hun derved rammer meget fint det ding dreng har behov for. Mit råd er at du forsøger ikke kun at kigge på klokken men også på hvordan din dreng dier. Hvis han dier effektivt og du kan høre at han synker, så skal du ikke tage ham fra, men lade ham spise færdig - også selvom der er gået 20 minutter. Hvis du ikke kan høre at han synker, hvis han selv siger fra overfor brystet og virker irriteret, når du prøver at lægge ham til, så kan du flytte ham til modsatte bryst.
Det er sådan at mælken består af lidt forskellige dele. Den første del er meget vandholdig og slukker tørsten, den mellemste del er lidt ligesom letmælk, når man ser det udmalket og den sidste del er tyk som fløde. Det er som du skriver, vigtigt at barnet ligger længe nok ved en side til at få fløden med ud, men du vil ofte kunne høre det på den måde barnet spiser på. Først spiser han hurtigt, kan næsten ikke vente, her får han den vandholdige mælk, men stille og roligt begynder han at spise mere langsomt og mere rytmisk, han holder pauser, venter på at mælken løber, synker mælk, sutter roligt og effektivt, holder pause, synker mælken, sutter. Tilsidst i amningen er rytmen dyb og langsom og her får han så den lidt federe mælk.
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Lader ham spiser rigtig godt fra det bryst, så længe han nu viser behov for det. Herefter skal han bøvse, pludres lidt med osv. og så skal han skiftes. Inden han så skal sove igen, så giver du ham modsatte bryst og her spiser han igen, det han har lyst til. Ofte vil han kun spise kortvarigt på dette bryst og det er fordi han slukker tørsten og får den vandholdige mælk og det er super fint. Så starter du med at lægge ham til ved dette bryst, næste gang du ammer, så han får spist i bund der, bøvser, pludre, skifter ham og tilbyder modsatte siden inden han så skal sove igen.
På den måde får du givet ham fra begge bryster mellem hver lur og får stimuleret til ekstra mælk, samtidig med at du sikrer ham både den tykke og den vandholdige mælk og så får du også lov til at give ham den tår, han naturligt har behov for, for at kunne sove en lidt længere og god lur :)
Det er en rigtig god måde at gøre det på. Og hvad tiden så bringer må du se. Det er ikke sikkert at det ammeforløb du har bag dig, vil gentage sig. Der er tale om to helt forskellige ting, fordi der også er tale om to forskellig børn. Så selvom du oplevede amningen som en kamp sidste gang, så behøver det ikke blive det denne gang. Men, når det er sagt, så er det også vigtigt at du bruger din erfaring og lytter til hvad du vil denne gang og hvor din grænse går. Men den kan vi tage, hvis det bliver aktuelt :)
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske