Brev:
Ét eller to bryster pr. amning?
1. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Ét eller to bryster pr. amning?
Kære Helen
Jeg fødte den 9. februar en dejlig stor dreng på 5200 gr. og 57 cm. I fredags blev han vejet af min sundhedsplejerske og havde kun taget 150 gr. på på 14 dage. Ikke helt nok efter sundhedsplejerskens vurdering.
Derfor talte vi om, hvordan jeg kunne justere amningen og hun rådede mig til at amme fra to bryster pr. amning. Ca. 20 minutter på det første bryst og derefter, hvad han havde lyst til fra det andet bryst. Imellem amningerne skulle jeg prøve at få ham til at sove og bruge narresut, så han var rigtig sulten, når han så skulle spise. Alt i alt en tilsyneladende god og logisk plan.
Jeg synes bare, at det er rigtig svært i praksis. For undervejs i måltidet bliver han frustreret over tilsyneladende flere forskellige ting; så er det en prut og så er det en bøvs. Desuden falder han hele tiden i søvn, så jeg må vække ham og skifte ham og nusse ham for at holde ham vågen. Meget naturligt ja, men hvornår har han så spist nok af det første bryst og således den fede mælk?
Hver gang jeg skifter til det nye bryst sutter han altid meget aktivt og kaster sig nærmest over maden. Jeg har fornemmelsen af, at han virkelig er rigtig sulten. Og jeg synes ikke, at han stopper før mit bryst føles meget tomt. Så jeg er virkelig i tvivl om han får nok med også denne metode.
Mellem amningerne sover han ca. en times tid. Der er ca. 2 - 3 timer mellem hver amningsstart. Han er vågen ca. 2 timer mellem hver amning, så han er jo ikke den helt store sover.
På fredag kommer min sundhedsplejerske og vejer ham igen, så der er jo snor i situationen, men jeg er bare så usikker, så derfor har jeg brug for lidt ekstra støtte gennem brevkassen her.
Jeg vil også lige nævne, at jeg har en pige på 3 1/2 år i forvejen. Amningen med hende var hele vejen igennem meget urolig. Hun voksede ikke helt det hun skulle (var 4200 gr. ved fødslen), men var meget aktiv og god kontakt. Jeg holdt ud med amning til hun var 4 måneder. Her startede vi på skemad, som hun tog rigtig godt imod. Jeg fortsatte med amning som supplement til hun var 9 måneder. Så jeg klarede det nogenlunde, men det var aldrig en fornøjelse. Det var en kamp.
Jeg håber, at du vil dele dine tanker omkring amning på to bryster i hvert amme-måltid med mig. Lyder det som en god plan og hvordan holder jeg den i praksis?
Lige nu kunne jeg f.eks. ikke få ham til at falde i søvn, derfor fik han lige en lille ekstratår imellem det hele. Men det er den slags, jeg ifølge min sp skal begrænse. Det er bare så pokkers svært, når det letteste og mest "virkningsfulde" i det enkelte øjeblik er at give en lille tår.
Mange hilsner
Malene