Ét eller to bryster pr. amning?

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Ét eller to bryster pr. amning?

Kære Helen

Jeg fødte den 9. februar en dejlig stor dreng på 5200 gr. og 57 cm. I fredags blev han vejet af min sundhedsplejerske og havde kun taget 150 gr. på på 14 dage. Ikke helt nok efter sundhedsplejerskens vurdering.

Derfor talte vi om, hvordan jeg kunne justere amningen og hun rådede mig til at amme fra to bryster pr. amning. Ca. 20 minutter på det første bryst og derefter, hvad han havde lyst til fra det andet bryst. Imellem amningerne skulle jeg prøve at få ham til at sove og bruge narresut, så han var rigtig sulten, når han så skulle spise. Alt i alt en tilsyneladende god og logisk plan.

Jeg synes bare, at det er rigtig svært i praksis. For undervejs i måltidet bliver han frustreret over tilsyneladende flere forskellige ting; så er det en prut og så er det en bøvs. Desuden falder han hele tiden i søvn, så jeg må vække ham og skifte ham og nusse ham for at holde ham vågen. Meget naturligt ja, men hvornår har han så spist nok af det første bryst og således den fede mælk?

Hver gang jeg skifter til det nye bryst sutter han altid meget aktivt og kaster sig nærmest over maden. Jeg har fornemmelsen af, at han virkelig er rigtig sulten. Og jeg synes ikke, at han stopper før mit bryst føles meget tomt. Så jeg er virkelig i tvivl om han får nok med også denne metode.

Mellem ...

Annonce

... amningerne sover han ca. en times tid. Der er ca. 2 - 3 timer mellem hver amningsstart. Han er vågen ca. 2 timer mellem hver amning, så han er jo ikke den helt store sover.

På fredag kommer min sundhedsplejerske og vejer ham igen, så der er jo snor i situationen, men jeg er bare så usikker, så derfor har jeg brug for lidt ekstra støtte gennem brevkassen her.

Jeg vil også lige nævne, at jeg har en pige på 3 1/2 år i forvejen. Amningen med hende var hele vejen igennem meget urolig. Hun voksede ikke helt det hun skulle (var 4200 gr. ved fødslen), men var meget aktiv og god kontakt. Jeg holdt ud med amning til hun var 4 måneder. Her startede vi på skemad, som hun tog rigtig godt imod. Jeg fortsatte med amning som supplement til hun var 9 måneder. Så jeg klarede det nogenlunde, men det var aldrig en fornøjelse. Det var en kamp.

Jeg håber, at du vil dele dine tanker omkring amning på to bryster i hvert amme-måltid med mig. Lyder det som en god plan og hvordan holder jeg den i praksis?

Lige nu kunne jeg f.eks. ikke få ham til at falde i søvn, derfor fik han lige en lille ekstratår imellem det hele. Men det er den slags, jeg ifølge min sp skal begrænse. Det er bare så pokkers svært, når det letteste og mest "virkningsfulde" i det enkelte øjeblik er at give en lille tår.

Mange hilsner
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor