Svar: Natamninger - 7 mdr.
1. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Nikolajs mor
Tak for dine dejlige ord til mig og velkommen til. Dejligt at du nu har fået lyst til at skrive lidt til mig selv og jeg kan se at du allerede har sendt mange spørgsmål - tak fordi du sender dem separat :)
Man må umiddelbart formode at Nikolaj vil kunne sove 5-6, måske 7 timer om natten uden mælk, hvis man er heldig og han er i stand til i øvrigt at få dækket sit væskebehov i løbet af dage og aften. Det betyder at hvis den sidste amning skal ligge kl. 22 (hvilket jeg har fuld forståelse for), så vil næste amning sandsynligvis skulle ligge mellem kl. 03-05. Spørgsmålet er derfor om ikke det er amningen kl. 01 du skal forsøge at trappe ud først ... Alternativet kan være at du bibeholder amningen kl 01 men her så sørger for at amme ham rigtig godt fra begge bryster og så derefter arbejder på at han kan sove indtil kl. 06, hvor han så ammes igen og dagen begynder så som nu med morgengrød 7.30.
At forvente at han kan sove fra kl. 22 til næste morgen kl. 06 vil nok være lidt for meget at forlange med den alder han har, men en amning et sted derimellem vil være helt okay. Den amning du så tilbyder ham, skal du lige nu sørge for er langvarig og tilstrækkelig til at han derefter igen kan sove en god sammenhængende periode.
Hvis det er fuldstændig umuligt for ham at sove uden at få brystet i munden imellem de amninger som er relevante, så må du give ham det. Men det er så vigtigt, at du afkorter den eller disse amninger, så han kun trøstes med brystet og ikke får lov til at fylde sig med mælk. Du kan derfor lirke brystvorten ud af munden på ham og forsøge at erstatte med noget andet. Ligger han ved siden af dig, så hold hænderne på hans hofte og vug ham lidt, hold hans hænder, kærtegn ham, sig sshh eller lignende og lad dette tage mere og mere over, lær ham at falde til ro med disse ting imens du fjerner brystet mere og mere. På sigt skal han så kunne falde i søvn med samme kærtegn og beroligende ord og helt kunne undvære brystet og derfor også på sigt kunne sove videre i sin egen seng, uden at du behøver reagerer. En evt. klud ved ansigtet kan også være en rigtig god idé, fordi den giver tryghed og han vil selv kunne finde den om natten, når han har en af sin naturlige natlige opvågninger :)
Nogen vælger også at lade far tage over om natten og evt. give en flaske sen aften eller ved første opvågning fordi mme kan mætte mere end modermælk. En flaske omkring midnat kan derfor gøre at du kan sove til næste morgen tidligt inden der kaldes på dig igen. Far kan naturligvis også tage over, give masser af nærhed og fysisk kontakt, hvis det er behovet, men bryst er det jo kun mor der kan give og hvis det er et relevant behov, så skal drengen jo ikke nægtes dette ...
Du har naturligvis ret i at jeres dreng har en alder efterhånden, hvor mælkeindtaget skal skrues ned og det vil normalt være passende med 4 amninger dagligt. De 3 af disse vil dog ligge aften, sen aften og tidlig morgen og den 4 vil så ligge inden middagslur. For at lære ham at sove uden afhængighed af brystet og for at give plads til anden og mere sufficient mad kan det derfor være en god idé at fjerne amningen inden formiddagsluren. Det kunne give mere lyst til skemad (grøntsagsmos) kl. 11 og det er værd at forsøge ... :)
En plan for dagen ser så således ud:
Nat/meget tidlig morgen 04: Ammes og sover videre hos mor
Morgen ca.7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos jerntilskud), gnavemad, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med forskellig gnavemad, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. ca 13 som nu
Eftermiddag 15-15.30: Flerkorngsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, gnavemad i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 22: Ammes rigtig godt fra begge bryster, så han er fyldt rigtig godt op.
Nat: Ammes f.eks. først kl. 04 og når han så vågner og søger brystet inden, så lirker du brystet ud af munden på ham og sætter noget andet i stedet, så han tilsidst lærer helt at kunne undvære mælk. Du kan som sagt også give ham ekstra meget mælk kl. 01 igen eller lade far give ham en flaske .. men på sigt vil det måske passe alle rigtig godt at han sover fra 22 til 04, ammes og sover videre. Det giver i hvert fald også større appetit til morgenmaden, hvis han ammes kl. 04 og ikke kl. 06 ... :)
Jeg håber du kan bruge lidt af disse overvejelser videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske