Svar: Flaske, hvis hun er sulten nok?

8. februar 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære udkørte mor

Med den alder jeres datter har, så kan det meget vel være sådan at I ikke får hende lært at tage en flaske. Teknikken mellem at die på bryst og sutte på en flaske er meget forskellig. Derudover er hun langt mere bevidst nu, end hun var da hun kun var 1-2 måneder gammel og hun skelner meget tydeligt mellem måderne hun får mad på. Hun foretrækker den ægte vare og det kan man ikke forhindre hende i ...

Når man ammer, så er man et eller andet sted nødt til at indstille sig på, at barnet har brug for brystet til det er mindst 12 måneder gammel. Ønsker man ikke at amme så længe, så vil alternativet normalt være en flaske og barnet skal introduceres forholdsvist tidligt til flasken, hvis den skal accepteres uden problemer. Flaske skal så også gives dagligt, for at barnet vil vedblive at tage imod den ...

Jeg kan godt forstå at du trænger til en pause og det er også helt fint, nu hvor jeres datter er 7 måneder gammel, vil hun også kunne få masser af skemad og drikke vand af en kop og der sker således ikke spor ved at du tager hjemmefra i 3-4 timer. Om aftenen vil hun stadig skulle have sin mælk, men hvis hun spiser nok og drikker nok hele dagen igennem, så burde hun også kunne sove 5 sammenhængende timer uden at få mælk.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i ...

Annonce

... mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur ca kl. 10 sover 45-60 minutter

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13.30, sover et par timer

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop, frisk frugt i hånden, og ammes evt. ekstra for bedre at kunne undvære om natten

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiens mad, brødskorper, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20 i egen seng.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter i sin egen seng til næste morgen tidlig.

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvad du kan forvente. Hvis du oplever at du er nødt til at amme hende rigtig meget aften og nat, så kan du forsøge at give hende lidt mme eller vælling af en kop inden sengetid, men mætheden skabes bedst hele dagen igennem.

I takt med at hun bliver ældre, vil amningerne naturligt blive skruet ned, men det er normalt amningerne om dagen der forsvinder først ...

Rigtig meget held og lykke, fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor