Svar: Mælkebehov og snarligt ammestop
3. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære ammetrætte mor
Din datter vil stadig have behov for 500-600ml mælk dagligt og det vil normalt blive dækket ind via 3 amninger eller flasker i døgnet, samt den mælk der naturligt indgår i maden og som hun kan få af f.eks. en portion tykmælk om eftermiddagen.
Du skriver at du gerne vil stoppe amning og har tænkt at give din datter mme i stedet. Det er en rigtig god idé, idet det anbefales at give modermælk eller modermælkserstatning til barnet er et år.
Det du skal overveje er om din datter vil tage imod en flaske, hvorvidt du vil introducere denne nu og om hun vil kunne drikke nok hvis du giver hende en kop i stedet ...
Det er altid lettest at stoppe amning når både mor og barn er enige om det og jeg kan ikke helt ud af dit brev vurdere hvordan det er hos jer ... :)
Det vil umiddelbart være hensigtsmæssigt at du ammer eller giver flaske aften og sen aften. På den måde vil du kunne undvære formiddagsmælken - men hvis din datter ikke får mælk sen aften, så vil hun have brug for at få mælk om formiddagen - ellers går der alt for mange timer, hvor hun ikke indtager nok væske.
De fleste børn er 10 måneder inden de kan nøjes med kun 2 amninger eller flasker i døgnet, så hvorvidt din datter kan afhænger af hvor meget hun drikker hver gang - det må tiden et eller andet sted vise. Ved at bruge mme i hendes grød og mos kan du naturligvis øge hende indtag lidt og du kan også give hende mme af kop - men det er samtidig vigtigt at give hende vand, så hun også lærer at drikke dette. Vand er den bedste tørstslukker og hun har en alder, hvor det er vigtigt at hun også lærer at drikke andet end mælk.
Som sagt vil 3 amninger eller flasker normalt være nødvendigt for at sikre hendes mælkebehov og en plan kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, vand eller mme af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur. At give flaske midt på dagen her kan være hensigtsmæssigt for at sikre hende nok og også i forhold til at hun spiser godt inden og først får mælk efterfølgende.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk eller lignende med revne æbler, lidt banan, rugbrødsdrys mv. Frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, maden skal smage af noget og der skal være både mad i stykker og mos. Vand eller mme af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mme inden sengetid og puttes til natten.
Ammes eller flaske og puttes ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. At tilbyde flasken her, kan altså være godt i forhold til at hun så begynder at kunne undvære om formiddagen.
Ved at undvære formiddag vil hun kunne spise mere rigtig mad, men stadig vil hun have behov for flaske/amning midt på dagen, hvis det skal være 'efter bogen'.
Modsat, afviser hun og vil hun ikke, så må du jo også tro på at hun ikke har behov men rent faktisk får sit behov dækket via de to amninger som er tilbuddet nu. Og kan hun indtage nok via to amninger burde hun også kunne indtage nok via to flasker ...
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål og at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske