Svar: Rosiner og amning
27. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Svampe er en del af vores miljø og den form for svamp, som ofte vokser som mug på f.eks. fødevarer hører under det man kalder for skimmelsvampe. Skimmelsvampe bliver overført til maden gennem luften og de gror rigtig godt, hvis der er fugt tilstede. Når skimmelsvamp vokser, så kan der dannes nogle giftstoffer mykotoksiner, som kan give forskellige sygdomme hos mennesker.
Der er fem mykotoksiner som man i Danmark holder særligt øje med og den ene af dem er Ochratoksin A. Udover at den kan være i rosiner, så kan den også være i kornprodukter, der høstes eller lagres under fugtige forhold. Den skimmelsvamp der danner ochratoksin, kan man finde i blandt andet kaffebønner, øl, vin, druesaft og tørrede bælgfrugter.
Når vi har regler for indtag af rosiner til små børn, så skyldes det at barnet jo også indtager andre ting som kan indeholde ochratoksin. Samtidig er mange børn jo meget glade for rosiner og kan hurtigt få for mange. Hvis et barn på 10 kg spiser 20 gram rosiner om dagen med et typisk indhold af ochratoksin A på 2,5 mikrogram pr. kg vil knap 1/3 af det tolerable daglige indtag af ochratoksin A blive fyldt op udelukkende fra rosinerne og ikke give så meget plads til indtag af ochratoksin A fra kornprodukter.
Derfor anbefales det at små børn kun spiser mindre mængder rosiner og ikke spiser det hver dag, mens større børn godt kan tåle at få flere.
Med hensyn til hvorvidt modermælk kan indeholde ochratoksin A, så vil jeg sige at det kan det. Der er dog så vidt jeg ved ikke lavet undersøgelse over hvor meget ochratoksin der udskilles via modermælk ... Det er dog undersøgt hos køer (uden sammenligning i øvrigt :o) og undersøgelser der viser at ochratoksin (og også Aflatoksin, der også er en af de fem mykotoksiner) udskilles til komælk, hvis koen spiser foder, der indeholder dette. Derfor foretager Mejeriforeningen og
Fødevaredirektoratet også løbende analyser.
Med undersøgelser der viser sammehæng her er det nærliggende også at tænke på en sammehæng mellem indtag af f.eks. store mængder rosiner og udskillelse til barnet. Hvor meget der udskilles, tør jeg ikke svare på, jeg kunne ikke forestille mig at det var meget store mængder. Men det må dog anbefales at du sætter dit indtag af rosiner lidt ned nu mens du ammer :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske