Svar: Ammenedtrapning - hvordan gør jeg?

15. januar 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mies mor

En plan for dagen til et 6 måneders barn indeholder normalt 6 amninger i døgnet. Først i 7 måneders alderen trappes ned til ca 4 amninger og det er her formiddagsamningen som ofte forsvinder først og derefter eftermiddagsamningen, som du også selv er inde på :)

I 8-9 måneders alderen trappes yderligere ned og de fleste børn vil her trives med 3 amninger dagligt. Disse tre amninger ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften. Det er altså amningerne om dagen der ofte forsvinder først og i stedet erstattes med mere mad. Nogle vælger dog at beholde en amning midt på dagen inden middagslur fordi de føler at det giver barnet en bedre søvn der og det er naturligvis også okay. Det må man se efterhånden, tingene ændrer sig jo lidt hele tiden.

En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden - appelsinbåde eller lignende at sutte saften ud af, vand af kop

Ammes og puttes til formiddagslur. Det er denne amning som ofte fjernes i ...

Annonce

... 7 måneders alderen og det er fint her bare at forsøge at putte uden :)

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kogt kød eller fisk, vand af kop. Der suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager

Eftermiddag 16: Ammes og kan her også tilbydes lidt frugt som om formiddagen. Dette ammemåltid erstattes i 7 måneders alderen ofte af en lille portion flerkornsgrød med frugtmos og vand af kop

Powernappen springes ofte over

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kogt kød eller fisk, suppleres med brødskorper eller andet at gumle lidt på, vand af kop

Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter videre i sin egen seng.

Jeg håber at ovenstående plan viser dig hvordan fremtiden ser ud og hvordan din datter behov er. Jeg håber du således har et billede af hvornår hun kan undvære hvilke amninger og hvad der skal sættes i stedet :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder