Svar: Ammenedtrapning - hvordan gør jeg?
15. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mies mor
En plan for dagen til et 6 måneders barn indeholder normalt 6 amninger i døgnet. Først i 7 måneders alderen trappes ned til ca 4 amninger og det er her formiddagsamningen som ofte forsvinder først og derefter eftermiddagsamningen, som du også selv er inde på :)
I 8-9 måneders alderen trappes yderligere ned og de fleste børn vil her trives med 3 amninger dagligt. Disse tre amninger ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften. Det er altså amningerne om dagen der ofte forsvinder først og i stedet erstattes med mere mad. Nogle vælger dog at beholde en amning midt på dagen inden middagslur fordi de føler at det giver barnet en bedre søvn der og det er naturligvis også okay. Det må man se efterhånden, tingene ændrer sig jo lidt hele tiden.
En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden - appelsinbåde eller lignende at sutte saften ud af, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur. Det er denne amning som ofte fjernes i 7 måneders alderen og det er fint her bare at forsøge at putte uden :)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kogt kød eller fisk, vand af kop. Der suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Ammes og kan her også tilbydes lidt frugt som om formiddagen. Dette ammemåltid erstattes i 7 måneders alderen ofte af en lille portion flerkornsgrød med frugtmos og vand af kop
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kogt kød eller fisk, suppleres med brødskorper eller andet at gumle lidt på, vand af kop
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter videre i sin egen seng.
Jeg håber at ovenstående plan viser dig hvordan fremtiden ser ud og hvordan din datter behov er. Jeg håber du således har et billede af hvornår hun kan undvære hvilke amninger og hvad der skal sættes i stedet :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske