Svar: Ammestop - har du en ide til en rytme?
15. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Stine
Der er rigtig mange overvejelser i dit brev idag og måske har du allerede indført ændringer ... der er mange breve i brevkassen og derfor længere svartid i øjeblikket, men nu får du mine tanker med på vejen :)
Det at din dreng begynder at bide dig i brystet og afvise, når du forsøger at amme ham, tyder på at han er ved at være parat til at kunne undvære amning. Spørgsmålet er så bare om du selv er parat til det ...
Det er stadig en god idé at sikre ham modermælk eller modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel, og ikke lade ham overgå til fuld komælk allerede nu. Så hvis du ikke ammer ham, så skal han have mme og spørgsmålet er om du vil introducere en flaske for ham, med den alder han har. Alternativet kan være mme af en kop, men det er ikke sikkert at han på den måde kan drikke nok ...
Jeg synes det er lidt et skridt i den forkerte retning, hvis du begynder at amme om dagen i stedet for om aftenen, fordi du ændrer arbejdstid. Amningerne om dagen skal jo netop fjernes for at give plads til anden og mere mættende mad og hvis du begynder at sætte hans mælkeindtag om dagen op, så risikerer du at han spiser for lidt og derfor sover dårligere om natten.
En mulighed kunne dog være at du ammede en gang midt på dagen og ammede tidlig morgen - og så kunne han få modermælkserstatning af den der nu passer ham, når han skal puttes til natten. Det vil normalt være passende med 3 amninger dagligt i denne alder og i 10 måneders alderen nedsættes ofte til 2. Det at bibeholde amning midt på dagen og tidlig morgen kunne også gøre at du fik trappet stille og roligt ned, så du ikke får en brystbetændelse eller andre problemer.
Det der kunne tale for en amning midt på dagen er at din lille dreng naturligt i kraft af sin alder, vil være ekstra tryghedssøgende lidt nu. Han går jo igennem separationsfasen og når du begynder at være væk om aftenen og han skal passes af jeres barnepige, så vil det være dejligt at han i løbet af dagen har fået denne ekstra nære kontakt - Hvis han altså vil. Hvis han bider dig, vrider sig og ikke er interesseret i amning, så skal han naturligvis ikke, så kan alternativet være en kop med mælk eller måske en flaske.
Hvis han vågner om natten og afviser mælk, så er vand som du også har forsøgt dig med naturligvis en mulighed. Det er jo vigtigt at hans væskebehov dækkes.
Det kan sagtens tænkes at et evt. amme stop eller delvist ammestop og f.eks. en flaske inden putning om aftenen, vil give mere ro om natten. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og vil således godt kunne give lidt ro om aftenen. Samtidig vil det gøre det lidt lettere for jeres babysitter at putte - men vil Jonathan overhovedet tage flaske ..?
I princippet er der jo ingen af os der ved hvordan det vil gå, det er I nødt til at forsøge. Måske virker det rigtig godt at netop en babysitter putter ham, hun gør det på en anden måde end mor og far og hele putteritualet vil bare være anderledes. Så måske vil det i sig selv gøre, at han begynder at sove anderledes og sove bedre. Det ser man jo ofte i dagtimerne, så barnet puttes af en dagplejer eller en pædagog - barnet sover så fint når andre tager over, det er hjemme at problemerne er der - så man har jo lov til at håbe at hun vil have en eller anden effekt :)
Der er ikke så meget andet end at forsøge jer frem. Vær obs på om han har brug for ekstra nærhed og fysisk kontakt om dagen og evt. et ekstra mælkebehov der i en periode. Forsøg at bibeholde amningen lidt, men trap ud i takt med at han bliver ældre og afviser han selv fuldstændig, så må amningen stoppe og i stedet må han så få modermælkserstatning.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske