Svar: Amning ved midnat
6. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Nina
De fleste børn vil uden problemer kunne spise i søvne. Hvis du således tager din datter op kl. 23 inden du selv går i seng, så vil du sandsynligvis godt kunne få hende til at tage brystet - selvom hun sover. Du har således mulighed for at fylde hende ekstra godt op mellem kl. 23-24 og satse på at hun så derefter puttes og sover videre indtil næste morgen tidlig. På den måde kan man ofte undgå at barnet vågner kl. 01-02, hvor man selv lige er faldet rigtig godt i søvn.
Andre gange fungerer det ikke at tage barnet op, hun sover måske bare videre og tager næsten ikke noget mælk til sig. I givet fald må man så lade hende sove og vente på at hun melder sig selv kl. 01-02, hvor man så må amme og hun så sove videre igen. Her kan man så nogle gange vælge at gå tidligt i seng seng, så man f.eks. går i seng kl. 22 og får lov til at sove til 01-02 ...
At sove igennem i 6 måneders alderen er at sove 5-7 timer uden mælk. Nogle børn sover de ca 6 timer fra kl. 20 til 02, andre sover fra 24-06 ... Ingen fast regel her, men der sker ikke noget ved at forsøge om man kan få timerne til at ligge der, hvor man selv synes det er mest hensigtsmæssigt.
Med hensyn til at trappe ned i amning, så sker dette naturligt i takt med at hun bliver ældre. I 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 amninger dagligt - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og i 8-9 måneders alderen nedsættes dette til 3 amninger dagligt. Behovet for amning og for mor i den forbindelse nedsættes altså.
Alternativet til amning er en flaske og med den alder din datter har nu er det meget svært at introducere en flaske, hvis hun ikke har fået det før. Hun vælger den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i ... :) Hvis du ikke kan få din datter til at tage flaske er du altså nødt til at fortsætte amning - trøsten er så at det naturligt bliver mindre og mindre, men det vil være godt, hvis du kunne amme hende til hun er 1 år. I 10-12 måneders alderen vil 2 amninger dagligt være passende - eller 2 flasker.
Du kan forsøge med udmalket modermælk i flasken for at se om det er smagen af mme hun ikke bryder sig om eller om det er fordi sutteteknikken er anderledes. Du kan prøve med forskellige typer af flaskesutter (prøv f.eks. gerne en elastisk sut, det laver f.eks. Pigeon og Tommy Teepee) og prøv også at komme lidt sukker i mme for at se om hun så bedre vil drikke det. Modermælk er betydeligt sødere i smagen end mme.
Hvis hun bruger sut, så prøv med en flaskesut som har samme facon. Lad far eller en anden som ikke forbindes med amning forsøge sig - prøv på det tidspunkt, hvor hun normalt skal ammes.
Prøv evt. at starte med at amme hende, tag hende fra og vær hurtig til at komme flasken i munden på hende. Prøv også med lidt kogt vand, lidt kamillete eller lidt sukkervand, for at se om hun så vil acceptere flasken ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke. Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske