Svar: Amning og mere mad
19. december 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Elisabeth
Tak for din fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker :) Jeg vil foreslå dig at gå ind i "Livets Bog" på medlemssiderne og indtaste din datters længde og vægt, så kan du se hvordan hun ligger på kurverne fra fødslen og til nu. Det giver dig et billede af, hvorvidt hun vokser som hun skal :)
Jeg kan godt høre at hun ikke er vokset så meget på det sidste, men hun lyder til at trives og det går også stille og roligt fremad med maden. Det vil være rigtig godt, hvis du bibeholder skemad ved siden af hapsere, så hun stadig fyldes ekstra op. Det er også lettere at energiberige grød og mos med fedtstof og mælk end det er at få fedt nok i hende, hvis hun kun spiser mad i stykker.
Det er især indtag af fedt og protein du skal medtænke i forhold til at hun skal tage på og vokse i længden. Fedt er alle slags fedtstoffer, både smør-produkter og olier, men også meget gerne fisk af forskellige slags. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne give hende fisk næsten hver dag.
Protein får vi især via mælkeprodukter, kød, fisk, æg, ærter og bønner. Og du kan meget fint give hende ½ hårdkogt æg en gang imellem eller lave en ærtemos som du smører på brøddet og så er det vigtigt at hun også tilbydes kød.
De fleste børn vil trives rigtig godt med amning 3 gange dagligt i 8-9 måneders alderen og de 3 amninger kan meget fint ligge aften, i løbet af natten og inden middagslur. Da du oplever at amningerne om dagen stadig har stor betydning for din mælkeproduktion og da du først skal starte arbejde til februar, så ser jeg ingen problemer i at du bibeholder amningen midt på dagen indtil da. Netop omkring 10 måneders alderen vil de fleste børn have det rigtig godt med 2 amninger dagligt og det vil være helt perfekt at disse ligger inden hun puttes til natten og så når hun vågner og selv søger f.eks. kl. 03/04 om natten.
Det er altså helt relevant at hun ammes i løbet af natten og når jeg anbefaler at amme omkring midnat, så er det fordi de fleste synes det er dejligt at holde sig lidt vågen om aftenen, tage barnet op og amme hende mere eller mindre imens hun sover, hvorefter hun så kan sove til næste morgen tidlig. Men I nogle familier fungerer dette ikke og så er det helt rigtigt at du ammer, når du putter hende og så ammer hende igen, når hun selv vågner og søger. Som du beskriver det nu, så sover din datter igennem, man kan ikke forvente at et barn på 8-9 måneder sover mere end din datter gør om natten og naturligvis skal hun have sin mælk der! Så din egen fornemmelse er rigtig god, hold fast i den :)
En plan for dagen til et 8-9 måneders barn ser nu således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hænderne, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres fortsat med grøntsagsmos (det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden), vand af kop
Ammes og puttes til middagslur. Denne amning forsvinder i 10 måneders alderen, når hun skal til at passes ude.
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og gerne en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad og retter med hakket kød og sovs er rigtig godt - lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød, fiskedeller), farsbrød, kartoffelmos og millionbøf, laks med stuvet spinat, fiskefilet osv. Der skal stadig være moset mad og også mad i stykker, som hun kan sidde med i hånden. Vand eller mælk af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Nat 02/04: Vågner og ammes, når hun selv viser behov. Det er meget fint at gøre sådan :)
Du skal naturligvis give hende mad i en konsistens som hun kan kapere og tygge sig igennem og det er fint at give begge dele, så maden der kommer med ske bare skal synkes og hapserne du giver hende i munden med fingrene, skal hun tygge. Det hjælper hende til bedre at kunne finde ud af det og som sagt, er det vigtigt fortsat at give hende skemad, så hun får lidt ekstra. Hun skal bruge meget energi på at spise mad i stykker og mister derfor koncentrationen før hun egentlig er mæt nok. Derfor er det vigtigt at du sørger for at hun stadig får noget med ske :)
Du kan ikke regne med den mængde mælk du har pumpet ud. En brystpumpe kan ikke stimulere og 'tømme' dit bryst på samme måde som din datter, så der kan sagtens være mere i dit bryst end de 80ml du har fået ud. Dertil kommer at netop om aftenen har man ofte ikke så meget mælk som om natten og i løbet af dagen, så ro på - jeg tror ikke du mangler mælk. Men det er en god idé at holde fast i de 3 amninger spredt ud over døgnet, det lyder som om at din mælkeproduktion vil være mere stabil ved det :)
MME eller måske lidt sødmælk af en kop er helt okay. Når hun er blevet 9 måneder kan komælk udgøre en større del af hendes indtag og hvis hun kan lide smage af mme, så får hun også også lidt ekstra næring den vej. Men det er kun morgen og aften du skal give hende mælk. I løbet af dagen skal hun have vand af kop, det er vigtigt at hun lærer at drikke vand. Og at skære ned på amningerne = skære ned på mælkemængden netop for at give plads til anden og mere sufficient mad, så hvis du pludselig begynder at tilbyde mme i stedet for amning, så får du hende jo ikke til at spise mere ... Så synes jeg det er bedre at bruge mme i grøden om morgenen og kun give det af kop to gange dagligt og så amme de 3 gange dagligt. Så er hun rigeligt dækket ind!
Jeg synes din datter lyder til at have en god rytme, hun sover relevant og sover igennem - også selvom hun har brug for en amning midt nat - det er helt relevant :) Du må tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov, det lyder sådan.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske