Svar: Spørgsmål vedrørende nedtrapning af amning - 7 mdr.
10. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Kit
Det lyder rigtig fint med ca 4 amninger dagligt med den alder din dreng har lige nu og da han selv er begyndt at sove igennem om natten, så synes jeg det er værd at prioritere. Der går dog mange timer fra midnat og til formiddag og det er derfor naturligt at han har brug for ca 100ml mælk om formiddagen inden sin formiddagslur. Det er okay at gøre det sådan :)
Sammen med grøden om morgenen kan du så servere lidt frugt, så han får sit mellemmåltid på denne måde og så bibeholde lidt bryst eller flaske inden lur.
Når han bliver 8-9 måneder vil 3 amninger dagligt ofte være nok og de vil ofte ligge tidlig morgen, aften og sen aften. Hos jer kan det dog godt være at de ligger bedre inden middagslur, aften og sen aften og det er helt fint at gøre det sådan. I den alder vil han sandsynligvis være så god til at drikke af en kop, at han ikke behøver ekstra væske om formiddagen men drikker fint af koppen både til morgengrøden og det mellemmåltid han skal have om formiddagen inden han puttes til lur.
Amningen om eftermiddagen kan du erstatte med et mellemmåltid, som kan være lidt grød og lidt frugt med den alder din dreng har lige nu. Når han bliver 9 måneder og du går på arbejde og far tager over, vil mellemmåltidet fint kunne være lidt A38 eller tykmælk med lidt frugtmos, ½ bolle med lidt smør, ost osv. Det kan vi tage til den tid :)
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Suppleres med lidt frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på
Og tilbydes lige nu bryst (fordi han sover igennem om natten) og puttes til formiddagslur. Vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrere at han puttes.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker osv. og kan i 8 måneders alderen suppleres yderligere med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: En lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Den amning der ligger her vil ofte forsvinde ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Det er normalt amningerne om dagen der forsvinder først, således at de 3 amninger der bibeholdes som sagt ligger tidlig morgen, aften og sen aften. De kan dog også godt ligge inden middagslur, aften og sen aften - det er helt okay.
Det betyder også at der normalt ingen problemer er i at mor starter arbejde, for du kan sagtens amme alderssvarende relevant netop fordi amningerne ligger på ydertidspunkterne. Far vil også kunne give en flaske inden middagslur, når du ikke er hjemme. Nogle vælger også at amme om eftermiddagen fordi det er en god måde for barn og mor at mødes på efter at have været adskilt ... :)
De fleste børn som er vant til at få en flaske en gang imellem vil ikke have problemer med at skifte mellem amning og flaske. Det er forvirrende og vil være svært at indføre en flaske med den alder jeres dreng har nu, men hvis han er vant til flaske og får den fast 1 gang om dagen, så vil det normalt ikke give større problemer at han, når far tager over, pludselig får en flaske ekstra :)
Når han bliver 10 måneder vil 2 amninger dagligt ofte være passende og det vil hos jer være super at du ammer aften og sen aften eller giver flaske på disse tidspunkter i stedet, hvis du gerne vil det.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske