Svar: Amning og ondt i maven hos baby

8. december 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tillykke med den lille pige :)

De 300g din datter har taget på siden hun blev født for 3 uger siden - er det 300g på 3 uger eller er det 300g om ugen? Hvis det er 300g om ugen, så lyder det helt perfekt og ikke som om at din datter får for meget eller for lidt mad, hvis det er 100g om ugen, så får hun ikke mad nok ...

Det er sådan at børn helt naturligt vil have behov for at die lidt hyppigere i perioder, det er nemlig den måde de regulerer mælkemængden på. Det betyder at hun i takt med at hun hele tiden vokser, vil have perioder, hvor hun spiser tit fordi det er hyppigheden der øger din mælkemængde. Det giver altså mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Det er også sådan at mælken er forskelligt sammensat, så den første del af mælken er meget vandholdig (ligner skummetmælk), den næste del er mere som rigtig mælk (ligner lidt letmælk) og den sidste del er tyk som fløde. Det er vigtigt at hun får lov til at ligge så længe ved brystet at hun får den lidt federe mælk med ud. Hvis hun f.eks. ligger 10 minutter ved det ene bryst og 10 minutter ved det andet, så er der en risiko for at hun får for meget vandholdig mælk og dermed uro i maven og heller ikke næring nok.

Det kan også være en god idé at du skifter mellem forskellige ammestillinger, da hun ...

Annonce

... stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til. Det kan f.eks. være en fordel at du ammer hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, skifter hende og så lægger hende til samme bryst igen men i tvillingestilling. På den måde sikrer du at hun får den lidt federe mælk med ud, men du får også stimuleret brystet lidt bedre.

Om natten vil det være en fordel at du ligger ned og ammer, da du så får stimuleret og tømt de mælkekirtler som er på undersiden af brystet. Tvillingestilling giver især tømning af kirtlerne på brystets yderside, den traditionelle stilling især ind mod kavalergangen.

Så prøv at medtænke om du kan hjælpe din datter til at spise lidt anderledes da det kan give hende en anden ro i maven :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også vigtigt at du hjælper din datter med at bøvse, hvis hun har svært ved at bøvse og prutter meget i stedet for, så kan det være luften der går igennem systemet som gør hende urolig og giver hende mavekneb.

Når hun skal bøvse er det vigtigt at hun holdes lodret og at ryggen er lige, så luften kan finde vej op. Hold hende gerne omkring brystkassen så armene/skulderbladene løftes lidt op også.

Hvis du allerede følger disse råd, så skriv igen, så kan flere ting spille ind ...

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder