Svar: Amning og ondt i maven hos baby
8. december 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Maria
Tillykke med den lille pige :)
De 300g din datter har taget på siden hun blev født for 3 uger siden - er det 300g på 3 uger eller er det 300g om ugen? Hvis det er 300g om ugen, så lyder det helt perfekt og ikke som om at din datter får for meget eller for lidt mad, hvis det er 100g om ugen, så får hun ikke mad nok ...
Det er sådan at børn helt naturligt vil have behov for at die lidt hyppigere i perioder, det er nemlig den måde de regulerer mælkemængden på. Det betyder at hun i takt med at hun hele tiden vokser, vil have perioder, hvor hun spiser tit fordi det er hyppigheden der øger din mælkemængde. Det giver altså mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Det er også sådan at mælken er forskelligt sammensat, så den første del af mælken er meget vandholdig (ligner skummetmælk), den næste del er mere som rigtig mælk (ligner lidt letmælk) og den sidste del er tyk som fløde. Det er vigtigt at hun får lov til at ligge så længe ved brystet at hun får den lidt federe mælk med ud. Hvis hun f.eks. ligger 10 minutter ved det ene bryst og 10 minutter ved det andet, så er der en risiko for at hun får for meget vandholdig mælk og dermed uro i maven og heller ikke næring nok.
Det kan også være en god idé at du skifter mellem forskellige ammestillinger, da hun stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til. Det kan f.eks. være en fordel at du ammer hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, skifter hende og så lægger hende til samme bryst igen men i tvillingestilling. På den måde sikrer du at hun får den lidt federe mælk med ud, men du får også stimuleret brystet lidt bedre.
Om natten vil det være en fordel at du ligger ned og ammer, da du så får stimuleret og tømt de mælkekirtler som er på undersiden af brystet. Tvillingestilling giver især tømning af kirtlerne på brystets yderside, den traditionelle stilling især ind mod kavalergangen.
Så prøv at medtænke om du kan hjælpe din datter til at spise lidt anderledes da det kan give hende en anden ro i maven :)
Det er også vigtigt at du hjælper din datter med at bøvse, hvis hun har svært ved at bøvse og prutter meget i stedet for, så kan det være luften der går igennem systemet som gør hende urolig og giver hende mavekneb.
Når hun skal bøvse er det vigtigt at hun holdes lodret og at ryggen er lige, så luften kan finde vej op. Hold hende gerne omkring brystkassen så armene/skulderbladene løftes lidt op også.
Hvis du allerede følger disse råd, så skriv igen, så kan flere ting spille ind ...
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske