Svar: Smerter ved amning - 4 mdr.
17. november 2009
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede mor
Svamp på brystet bør behandles ud fra symptomer, som er knivskarpe smertejag, der kommer både under og især imellem amningerne. Der behøver således ikke være hvide belægninger at se for at man vil behandle.
Man kan vælge at gå ind og tage en mælkeprøve fra for at se om der kan være svamp der, og så derudfra behandle. Det kunne måske være en mulighed hos dig, at du presser lidt mælk ud og får lægen til at sende det ind til analyse ...
Der er normalt tale om smitte med gærsvampen Candida
albicans, som vi har normalt på vores hud i balance med andre mikroorganismer. Når man har en svampeinfektion i brystet, så vil man nogle gange kunne se små sår eller små revner på brystet og de vil have meget vanskeligt ved at hele. Nogle kvinder får også eksemlignende udslæt på brystvorten og det bruge område omkring brystvorten, det der hedder areola. Men som sagt behøver der ikke være disse ting, selvom man har svamp.
Der behandles i første omgang med Brentan mundgel (både mor og barn behandles) og det er vigtigt at påsmøre salven på brystet efter hver amning, dog højst 8 gange i døgnet. Det anbefales at forsætte behandling 1-2 uger efter symptomerne er forsvundet.
Derudover er det vigtigt at sørge for en god hygiejne og at følge disse råd:
Jeg vil lige opridse råd omkring svamp og amning, så du får den rigtige behandling:
- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen sidder.
- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader
- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt.
- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Det vil være en god idé at spise syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
- Hvis din datter bruger sut, suttebrik, flaske, du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Det er hvis alt dette ikke hjælper at man må ty til Fluconazol behandling og i mildere tilfælde giver man 50-100mg dagligt i 1-2 uger. Ved mere udtalt infektion kan man give 200mg som mætningsdosis og første dag og herefter 100mg dagligt i 14 dage. Det anbefales at man sideløbende med dette stadig smører med brentan og huske de hygiejniske retningslinier og gode råd.
Du har naturligvis ret i at en vis mængde Fluconazol vil blive udskilt i modermælken og således blive overført til din datter. De undersøgelser man har lavet viser af den mængde som findes i mælken er meget lille, faktisk så lille at den ikke vil kunne kurere en evt. svampeinfektion hos barnet. Det er en langt lavere dosis end hvis man vælger at behandle barnet medicinsk og der er ikke set uønskede virkninger hos børn, hvis mor er blevet behandlet med fluconazol og det således har været i modermælken.
Når alt dette er sagt, så må man naturligvis også overveje om der kan være tale om en anden form for infektion hos dig. Du har jo fået den behandling som anbefales - dog måske lidt for lille en dosis - og der er naturligvis flere ting end svamp som kan give smerter i brystet og give dig fornemmelsen af at din hud er mere hård / hærdet på det pågældende bryst.
Det kunne f.eks. være en herpes infektion. Det kunne være Herpes simplex type 1 som er det samme som forkølelsessår. Har noget af jer det?
Faktisk findes der et utal af virus og eksemlignende sygdomme som kvinder kan få på og i brystet og som kan være ødelæggende for en amning og hvis du følger ovenstående råd, tager din medicin og behandler infektionen som beskrevet og det så ikke virker - så vil det være helt relevant at undersøge hvad det kan handle om hos dig. Det kan gøres ved f.eks. at tage en mælkeprøve.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske