Svar: Nægter at tage flaske

1. november 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sanne

Det sker at børn accepterer flasken, når de pludselig passes af en anden og mor og far er helt ude at billedet. Bare det at hele situationen er anderledes og der har været en anden person på dagen igennem gør, at flasken alligevel bliver okay ... så man har jo lov til at håbe at han vil tage imod flasken, når I er til bryllup :)

Alternativet er at give ham mælk af en kop. Det kan være en tudkop - af den gammeldags slags, hvor han ikke skal suge for at mælken løber ud, men hvor der bare hældes og så må han synke. Det kan være at give ham det af et lille snapseglas, så han kan lappe det i sig - et snapseglas eller lignende passer til hans lille mund i størrelsen.

Og så handler det ofte også om smagen, at han protesterer fordi han ikke kan lide smagen ... Derfor hjælper det ofte med udmalket modermælk, men man kan også søde mme med lidt sukker. Man kan iblande 1 tsk sukker i 100ml mme og håbe at han så tager imod. Hvis han slet ikke vil acceptere mælken så må alternativet være lidt kogt ...

Annonce

... vand, evt. lidt tyndt blandet kamillete - så får han i det mindste væske imens I er væk ...

Det kan naturligvis også handle om at han ikke vil sutte på flaskesutten og det hjælper nogle gange at skifte til en anden model. Du kan prøve med sutter i både silikone og naturgummi, hvis han bruger sut kan det være en fordel at vælge en flaskesut der ligner den.

Nogle børn accepterer bedre flaskesutten, hvis man vælger en elastisk model - det laver f.eks. Pigeon og Tommy Teepee, så det kan også være et forsøg værd.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så mon ikke det går at I tager til bryllup en dag / aften og at det vil lykkes den der skal passe Martin, at få ham til at drikke noget - om ikke andet så lidt kogt vand, så han får væske ...

Jeg håber det, ellers må du planlægge at I ikke er for langt fra hinanden rent geografisk så barnepigen evt. kan komme med ham og du kan amme ham og hun kan passe ham igen ... Så er du kun væk fra festen i den ½ time du måske lige sidder og ammer :)

Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god fest.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire