Svar: Nægter at tage flaske
1. november 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Det sker at børn accepterer flasken, når de pludselig passes af en anden og mor og far er helt ude at billedet. Bare det at hele situationen er anderledes og der har været en anden person på dagen igennem gør, at flasken alligevel bliver okay ... så man har jo lov til at håbe at han vil tage imod flasken, når I er til bryllup :)
Alternativet er at give ham mælk af en kop. Det kan være en tudkop - af den gammeldags slags, hvor han ikke skal suge for at mælken løber ud, men hvor der bare hældes og så må han synke. Det kan være at give ham det af et lille snapseglas, så han kan lappe det i sig - et snapseglas eller lignende passer til hans lille mund i størrelsen.
Og så handler det ofte også om smagen, at han protesterer fordi han ikke kan lide smagen ... Derfor hjælper det ofte med udmalket modermælk, men man kan også søde mme med lidt sukker. Man kan iblande 1 tsk sukker i 100ml mme og håbe at han så tager imod. Hvis han slet ikke vil acceptere mælken så må alternativet være lidt kogt vand, evt. lidt tyndt blandet kamillete - så får han i det mindste væske imens I er væk ...
Det kan naturligvis også handle om at han ikke vil sutte på flaskesutten og det hjælper nogle gange at skifte til en anden model. Du kan prøve med sutter i både silikone og naturgummi, hvis han bruger sut kan det være en fordel at vælge en flaskesut der ligner den.
Nogle børn accepterer bedre flaskesutten, hvis man vælger en elastisk model - det laver f.eks. Pigeon og Tommy Teepee, så det kan også være et forsøg værd.
Så mon ikke det går at I tager til bryllup en dag / aften og at det vil lykkes den der skal passe Martin, at få ham til at drikke noget - om ikke andet så lidt kogt vand, så han får væske ...
Jeg håber det, ellers må du planlægge at I ikke er for langt fra hinanden rent geografisk så barnepigen evt. kan komme med ham og du kan amme ham og hun kan passe ham igen ... Så er du kun væk fra festen i den ½ time du måske lige sidder og ammer :)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god fest.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske