Svar: Antidepressiv medicin, amning og natteroderi
1. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og fordi du skriver til mig :)
Der er især 2 grupper antidepressivt medicin der anbefales til ammende kvinder:
Tricykliske antidepressiva. Anvendes til middelsvær og svær depression, det kan bruges ved tilbagevendende depressiv sygdom. Det er her især Amitriptylin, Nortriptylin og Clomipramin.
Selektive serotoningenoptagshæmmere (SSRI). Anvendes til moderat og svær depression. Med hensyn til effekt er præparaterne formentlig ligeværdige, men når man taler amning så vil det normalt være anbefalet at bruge præparater som Paroxetin, Citalopram og Sertralin.
Det anbefales at man tager præparaterne om aftenen og ikke ammer om natten. Har barnet behov for mælk om natten, kan barnet tilbydes flaske
Det anbefales normalt ikke at man ammer, hvis man får antidepressivt medicin der hører til Noradrenalingenoptagshæmmere (NARI) eller Serotonin- og noradrenalingenoptagshæmmere (SNRI)
Efexor, som du får, hører faktisk til Serotonin-noradrenalingenoptagshæmmer (SNRI) og er derfor normalt ikke første valg i forhold til amning. Jeg har dog slået det op og kan se at der lige netop i forhold til dette præparat ikke skulle være problemer, der er ikke beskrevet bivirkninger hos det ammede barn. Jeg ved også fra dit tidligere brev, at du er velreguleret med medicinen og at din dreng har været under observation efter fødslen, så der har i jeres tilfælde været en del læger (også børnelæger) inde over, som har vurderet at det er okay at du ammer med den medicin og den dosis du får.
Hvis du mistænker at din drengs opkastninger og maveuro kan hænge sammen med dit indtag af Efexor, så synes jeg det er helt relevant at du drøfter dette med din læge eller hvem der nu ordinerer din medicin.
I forhold til Cipramil (Citalopram), som du har læst om, så hører til det der hedder Selektive serotoningenoptagshæmmere (SSRI) og er således et lidt andet præparat - men stadig et præparat der kan tages, når man ammer og netop et af de præparater, man ofte anbefaler at benytte sig af ...
Når man indtager antidepressiv medicin, så vil man normalt opleve at det øger mælkedannelsen, det ses især ved fluvoxamin, fluoxetin (Fontex) og paroxetin. Også antipsykotiske midler kan have denne effekt og man ser det også (og bruger det faktisk i praksis) ved kvalmestillende midler, f.eks. primperan. At du oplever en nedgang i mælkedannelse behøver således ikke hænge sammen med dit indtag af antidepressivt medicin, men kan måske hænge sammen med at du giver flaske om aftenen. Jo mere flaske du giver, jo mere vil det påvirke din mælkemængde.
Med hensyn til gylp og opkastninger hos din dreng, så er det jo et eller andet sted meget normalt at børn gylper og kaster lidt op ... Det kan skyldes mange forskellige ting, men så længe barnet tager på, vokser som det skal og generelt virker til at trives, så gør man ikke noget ved det andet end at se tiden an og afvente ...
Du kan købe en speciel erstatning på apoteket som er til børn der gylper meget - børn der har det, som hedder refluks. Den erstatning hedder Enfamil AR og den virker ved at være normal i flasken, men bliver tykkere i maven. Derved holder barnet den bedre i sig. Da du både ammer og giver flaske, så er det oplagt at du forsøger med denne erstatning, for at se om det ikke kan give jer alle lidt mere ro.
Jeg er helt enig med dig i at det naturligvis er dybt frustrerende, at stå med en følelse af ikke at blive taget alvorligt og det er naturligvis heller ikke rimeligt. Hvis du er oprigtigt bekymret for din dreng, så skal han naturligvis undersøges og så bliver du nødt til at tale med lægen igen.
Det vil være rigtig godt at du ammer om aftenen inden sengetid, som du plejer. Inden midnat synes jeg så I skal forsøge med en flaske Enfamil AR for at se om det kan give jer lidt mere rolige nætter. Også i løbet af dagen kan du prøve med denne erstatning.
Du kan elevere hans hovedgærde en lille smule ved at komme en lille pude ind under hans madras, så han ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen. Han er for lille til at ligge med en hovedpude, men du kan løfte hele madrassen lidt og elevere ham på den måde. Det kan hjælpe ham til at fordøje maden lidt bedre, holde maden bedre i sig og være med til at give lidt ro om natten.
Bruger han sut? Det hjælper også nogle gange at tilbyde en sut i forbindelse med at han har spist. Altså efterfølge et måltid med en sut. Det at sutte sætter gang i tarmenes bevægelser og mælken og evt. luft bliver ført igennem systemet og giver dermed også lidt ro i maven og igen bedre søvn. Så når han har fået mælk, så prøv med sutten og hjælp ham så med at sove.
Derudover tænker jeg også at Alfred jo er født før tid og derfor naturligt har et umodent tarmsystem, som kræver lidt mere tid. Det er derfor normalt at han har svært ved at optage føden og at han har meget uro i maven generelt ...
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske