Svar: Antidepressiv medicin, amning og natteroderi

1. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pernille

Tak for dit brev og fordi du skriver til mig :)

Der er især 2 grupper antidepressivt medicin der anbefales til ammende kvinder:

Tricykliske antidepressiva. Anvendes til middelsvær og svær depression, det kan bruges ved tilbagevendende depressiv sygdom. Det er her især Amitriptylin, Nortriptylin og Clomipramin.

Selektive serotoningenoptagshæmmere (SSRI). Anvendes til moderat og svær depression. Med hensyn til effekt er præparaterne formentlig ligeværdige, men når man taler amning så vil det normalt være anbefalet at bruge præparater som Paroxetin, Citalopram og Sertralin.

Det anbefales at man tager præparaterne om aftenen og ikke ammer om natten. Har barnet behov for mælk om natten, kan barnet tilbydes flaske

Det anbefales normalt ikke at man ammer, hvis man får antidepressivt medicin der hører til Noradrenalingenoptagshæmmere (NARI) eller Serotonin- og noradrenalingenoptagshæmmere (SNRI)

Efexor, som du får, hører faktisk til Serotonin-noradrenalingenoptagshæmmer (SNRI) og er derfor normalt ikke første valg i forhold til amning. Jeg har dog slået det op og kan se at der lige netop i forhold til dette præparat ikke skulle være problemer, der er ikke beskrevet bivirkninger hos det ammede barn. Jeg ved også fra dit tidligere brev, at du er velreguleret med medicinen og at din dreng har været under observation efter fødslen, så der har i jeres tilfælde været en del læger (også børnelæger) inde over, som har vurderet at det er okay at du ammer med den medicin og den dosis du får.

Hvis du mistænker at din drengs opkastninger og maveuro kan hænge sammen med dit indtag af Efexor, så synes jeg det er helt relevant at du drøfter dette med din læge eller hvem der nu ordinerer din medicin.

I forhold til Cipramil (Citalopram), som du har læst om, så hører til det der hedder Selektive serotoningenoptagshæmmere (SSRI) og er således et lidt andet præparat - men stadig et præparat der kan tages, når man ammer og netop et af de præparater, man ofte anbefaler at benytte sig af ...

Når man indtager antidepressiv medicin, så vil man normalt opleve at det øger mælkedannelsen, det ses især ved fluvoxamin, fluoxetin (Fontex) og paroxetin. Også antipsykotiske midler kan have denne effekt og man ser det også (og bruger det faktisk i praksis) ved kvalmestillende midler, f.eks. primperan. At du oplever en nedgang i mælkedannelse behøver således ikke hænge sammen med dit indtag af antidepressivt medicin, men kan måske hænge ...

Annonce

... sammen med at du giver flaske om aftenen. Jo mere flaske du giver, jo mere vil det påvirke din mælkemængde.

Med hensyn til gylp og opkastninger hos din dreng, så er det jo et eller andet sted meget normalt at børn gylper og kaster lidt op ... Det kan skyldes mange forskellige ting, men så længe barnet tager på, vokser som det skal og generelt virker til at trives, så gør man ikke noget ved det andet end at se tiden an og afvente ...

Du kan købe en speciel erstatning på apoteket som er til børn der gylper meget - børn der har det, som hedder refluks. Den erstatning hedder Enfamil AR og den virker ved at være normal i flasken, men bliver tykkere i maven. Derved holder barnet den bedre i sig. Da du både ammer og giver flaske, så er det oplagt at du forsøger med denne erstatning, for at se om det ikke kan give jer alle lidt mere ro.

Jeg er helt enig med dig i at det naturligvis er dybt frustrerende, at stå med en følelse af ikke at blive taget alvorligt og det er naturligvis heller ikke rimeligt. Hvis du er oprigtigt bekymret for din dreng, så skal han naturligvis undersøges og så bliver du nødt til at tale med lægen igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det vil være rigtig godt at du ammer om aftenen inden sengetid, som du plejer. Inden midnat synes jeg så I skal forsøge med en flaske Enfamil AR for at se om det kan give jer lidt mere rolige nætter. Også i løbet af dagen kan du prøve med denne erstatning.

Du kan elevere hans hovedgærde en lille smule ved at komme en lille pude ind under hans madras, så han ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen. Han er for lille til at ligge med en hovedpude, men du kan løfte hele madrassen lidt og elevere ham på den måde. Det kan hjælpe ham til at fordøje maden lidt bedre, holde maden bedre i sig og være med til at give lidt ro om natten.

Bruger han sut? Det hjælper også nogle gange at tilbyde en sut i forbindelse med at han har spist. Altså efterfølge et måltid med en sut. Det at sutte sætter gang i tarmenes bevægelser og mælken og evt. luft bliver ført igennem systemet og giver dermed også lidt ro i maven og igen bedre søvn. Så når han har fået mælk, så prøv med sutten og hjælp ham så med at sove.

Derudover tænker jeg også at Alfred jo er født før tid og derfor naturligt har et umodent tarmsystem, som kræver lidt mere tid. Det er derfor normalt at han har svært ved at optage føden og at han har meget uro i maven generelt ...

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder