Svar: Hjælp med skitse for vores dag
22. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Saras mor
Det er meget svært at lave en fast plan for et barn på 3 måneder ... Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig rigtig meget og igen omkring 6 måneders alderen vil der ske nye ting.
Din datter har lige nu brug for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen / først på aftenen. Det handler sandsynligvis hos jer om at få flyttet hendes lure sådan, at hun sover så tidligt på dagen, at middagsluren slutter inden du skal hente storebror og storesøster i børnehave og så kan hun sove sin 3. lur i bilen på vej hjem eller når I er hjemme igen ...
Jeg kan ikke helt se hvor tidligt eller hvor sent jeres dag starter, men jo tidligere hun står op, jo tidligere vil hun naturligt også kunne sove sine lure og dermed vågne op af middagslur før storebror skal hentes.
Et bud på en plan, som normalt også passer til ældre børn og som du måske kan arbejde lidt hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 09: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til 3 lur
Aften 19-21: Ammes efter behov, dier ofte hyppigt om aftenen og sover herefter bedre.
Sen aften 24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Mit forslag er altså at du putter Sara til middagslur mellem 12-13 mod at hun så der kan vågne op inden I skal hente storebror og storesøster. Hun vil sandsynligvis have behov for en amning og en skiftning inden I kører og det er så også helt okay at lægge en ekstra amning ind der, det giver mere ro, når du så henter dem. Hvis hun en dag sover meget længe, så må du vække hende og netop give hende bryst, så hun vågner stille og roligt op, skifte hende og så køre, så I kommer af sted.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, selvom jeg ikke er meget for at lave planen for børn i denne alder, hun skal have lov til at spise og sove fleksibelt :) Fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske