Svar: Hjælp med skitse for vores dag

22. september 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Saras mor

Det er meget svært at lave en fast plan for et barn på 3 måneder ... Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig rigtig meget og igen omkring 6 måneders alderen vil der ske nye ting.

Din datter har lige nu brug for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen / først på aftenen. Det handler sandsynligvis hos jer om at få flyttet hendes lure sådan, at hun sover så tidligt på dagen, at middagsluren slutter inden du skal hente storebror og storesøster i børnehave og så kan hun sove sin 3. lur i bilen på vej hjem eller når I er hjemme igen ...

Jeg kan ikke helt se hvor tidligt eller hvor sent jeres dag starter, men jo tidligere hun står op, jo tidligere vil hun naturligt også kunne sove sine lure og dermed vågne op af middagslur før storebror skal hentes.

Et bud på en plan, som normalt også passer til ældre børn og som du måske kan arbejde lidt hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors ...

Annonce

... seng

Formiddag 09: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12-13: Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til 3 lur

Aften 19-21: Ammes efter behov, dier ofte hyppigt om aftenen og sover herefter bedre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Sen aften 24: Ammes

Midt nat 03: Ammes

Mit forslag er altså at du putter Sara til middagslur mellem 12-13 mod at hun så der kan vågne op inden I skal hente storebror og storesøster. Hun vil sandsynligvis have behov for en amning og en skiftning inden I kører og det er så også helt okay at lægge en ekstra amning ind der, det giver mere ro, når du så henter dem. Hvis hun en dag sover meget længe, så må du vække hende og netop give hende bryst, så hun vågner stille og roligt op, skifte hende og så køre, så I kommer af sted.

Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, selvom jeg ikke er meget for at lave planen for børn i denne alder, hun skal have lov til at spise og sove fleksibelt :) Fortsat held og lykke med hende :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder