Svar: Må han sove igennem?
22. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Tobias´ mor
Hvis Tobias er i stand til at indtage sit behov for mælk i løbet af dagen, vokser, tager rigtig godt på, trives og udvikler sig som han skal - så behøver du normalt ikke vække ham om natten for at spise - det er dejligt for jer begge at få en sammenhængende nattesøvn :)
MEN, når det er sagt, så er 9-10 timer rigtig lang tid - det kunne være ønskeligt at han kun sov 6 timer sammenhængende, simpelthen fordi han sandsynligvis ellers er nødsaget til at spise hver 2 time dagen igennem for at få sit behov dækket og det har ingen af jer jo heller brug for ... og også fordi amningen om natten har stor betydning for din mælkeproduktion.
Så hvordan spiser han i dagtimerne? Har du indtryk af at han spiser hyppige og gode måltider og er det okay at han spiser rigtig tit - mod at han sover meget om natten? Eller vil du hellere at han om dagen også kunne trække tiden mellem amningerne lidt og så amme ham en ekstra gang om natten?
Og hvordan tager han på, ligger han lige på grænser, øger måske sin vægt med 180-200g om ugen eller tager han det dobbelte på? Hvis han ligger lige på grænsen og kun øger med 200g så synes jeg at du skal tilbyde ham et ekstra måltid - er han derimod i stand til at tage 400g på om ugen og sover igennem om natten, så er det ikke noget problem ..
Hvis det er nødvendigt at amme ham en ekstra gang, så vil jeg foreslå dig at du giver ham bryst sen aften inden du selv går i seng. Ved at amme ham omkring midnat får du stimuleret din mælkeproduktion rigtig godt (så kan han måske klare det i stedet for brystpumpen), du får fyldt ham lidt ekstra op og så kan du sove til næste morgen tidlig, hvis han vil ... :) På den måde bliver det 6 sammenhængende timer fra kl 24-06 og det er super flot med den alder han har.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske