Svar: Stadig mælk i brysterne
17. september 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Sanne
Dejligt at høre at ammestoppet er gået stille og roligt for jer begge to - det er altid bedst at stoppe amning, når både mor og barn er parate til det :)
Hos nogle kvinder stopper mælkeproduktionen pludseligt fra den ene dag til den anden, hos andre kan der gå rigtig lang tid. Jeg har faktisk mødt kvinder der op til 1-2 år efter ammestop var i stand til at presse lidt mælk ud af brystet, hvis de stimulerede lidt og pressede som ville de udmalke med hånden ... og dette uden at de atter var gravide, generelt gik og stimulerede brystet osv. Der var ligesom bare lidt ...
Så mit umiddelbare råd til dig er at give det tid og se om ikke det forsvinder af sig selv i løbet af de næste par måneder. Hvis du føler at du får brystspændinger, oplever at få et hævet punkt, en knude eller lignende i brystet, så bør du få brystet tjekket og helst få lavet en ultralydsscanning, så man sikrer sig at der ikke står noget mælk derinde og danner en byld eller lignende. Der er rent teoretisk en risiko for at man kan få brystbetændelse i forbindelse med ammestop, men hvis man stopper langsomt og trapper stille og roligt ned, så vil kroppen normalt følge naturligt med og der vil ikke være nogen problemer.
Du har naturligvis ret i at du ikke bør gå og stimulere brystet unødigt, fordi det at berøre brystet kan gøre at der stimuleres til yderligere mælkedannelse. Samtidig er det dog også vigtigt at du for løsnet op for den spænding der evt. er og du kan derfor overveje om du skal have din mand på banen.
Kan du ikke lægge dig på ryggen på sengen, så dit bryst naturligt falder lidt ud til siden og du ligger afslappet. Og så lad din mand massere dit bryst eller begge bryster med små cirkulære bevægelser og lette tryk. Ikke noget der gør ondt eller som stimulerer til ekstra mælk, men så du får løsnet den brystspænding du føler især i dit højre bryst.
Prøv også når du går i bad at få løsnet lidt op med den varme bruser og bløde cirkulære bevægelser. Hele tiden en balance imellem at få løsnet op, så du har det behageligt og ikke få stimuleret til yderligere mælkedannelse.
Håber du kan bruge mit svar lidt videre og har fået lidt ro på - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske