Svar: Stadig mælk i brysterne

17. september 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sanne

Dejligt at høre at ammestoppet er gået stille og roligt for jer begge to - det er altid bedst at stoppe amning, når både mor og barn er parate til det :)

Hos nogle kvinder stopper mælkeproduktionen pludseligt fra den ene dag til den anden, hos andre kan der gå rigtig lang tid. Jeg har faktisk mødt kvinder der op til 1-2 år efter ammestop var i stand til at presse lidt mælk ud af brystet, hvis de stimulerede lidt og pressede som ville de udmalke med hånden ... og dette uden at de atter var gravide, generelt gik og stimulerede brystet osv. Der var ligesom bare lidt ...

Så mit umiddelbare råd til dig er at give det tid og se om ikke det forsvinder af sig selv i løbet af de næste par måneder. Hvis du føler at du får brystspændinger, oplever at få et hævet punkt, en knude eller lignende i brystet, så bør du få brystet tjekket og helst få lavet en ultralydsscanning, så man sikrer sig at der ikke står noget mælk derinde og danner en byld eller lignende. Der er rent teoretisk en risiko for at man kan få brystbetændelse i forbindelse med ammestop, men hvis man stopper ...

Annonce

... langsomt og trapper stille og roligt ned, så vil kroppen normalt følge naturligt med og der vil ikke være nogen problemer.

Du har naturligvis ret i at du ikke bør gå og stimulere brystet unødigt, fordi det at berøre brystet kan gøre at der stimuleres til yderligere mælkedannelse. Samtidig er det dog også vigtigt at du for løsnet op for den spænding der evt. er og du kan derfor overveje om du skal have din mand på banen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Kan du ikke lægge dig på ryggen på sengen, så dit bryst naturligt falder lidt ud til siden og du ligger afslappet. Og så lad din mand massere dit bryst eller begge bryster med små cirkulære bevægelser og lette tryk. Ikke noget der gør ondt eller som stimulerer til ekstra mælk, men så du får løsnet den brystspænding du føler især i dit højre bryst.

Prøv også når du går i bad at få løsnet lidt op med den varme bruser og bløde cirkulære bevægelser. Hele tiden en balance imellem at få løsnet op, så du har det behageligt og ikke få stimuleret til yderligere mælkedannelse.

Håber du kan bruge mit svar lidt videre og har fået lidt ro på - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor