Svar: Amning - hvordan ved jeg at jeg har mælk nok?
30. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Det er altid svært at vide præcis hvor meget mælk barnet får, når man ammer og man er derfor nødt til at se på, hvordan barnet virker ved brystet og hvordan barnet reagerer på den mængde mælk der tilbydes.
I forhold til din drengs alder, så vil det normalt være helt relevant med 3 amninger dagligt (eller flaske) og derudover den mængde mælk der nu indgår i madlavningen. Omkring 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og derfor kan du fint tilbyde lidt tykmælk eller A38 (3,5%) for på den måde at få lidt ekstra calcium i ham.
De gængse tegn med at han skal tage godt på, du skal kunne mærke brystspændinger osv. vil naturligvis ikke være helt så gældende mere. Hans vægtøgning er ikke kun afhængig af din mælkemængde, men han skal naturligvis stadig tage på - han må ikke tabe sig og så vil dine brystspændinger heller ikke være så tydelige som tidligere. Du vil dog stadig kunne mærke, hvis han springer en amning over og du vil ganske givet også kunne mærke lidt forskel på det bryst han har spist fra og det bryst, han ikke har været ved endnu.
Og så må du gå ud fra hvordan han virker. Når han efter amning virker glad og tilfreds, så har han fået noget og har det godt. Han smiler til dig veltilfreds, pludrer med dig osv. og viser tydeligt at det her var rigtig rart og dejligt :)
Når du tilbyder brystet, så tager han hvis han har behov og dier han kun kortvarigt så er det helt fint, så havde han brug for lidt at drikke og fik slukket tørsten hos dig. Hvis han nogle gange afviser, så har han ikke lyst lige der og det er også helt okay, måske vil han have en tår vand i stedet, måske vil han slet ikke have noget - du er nødt til at tro på at han har en sund og naturlig evne til at regulere sit behov, hvis du tilbyder.
- og planen du tidligere har sendt mig er som sagt rigtig fin.
Det er naturligvis også en god idé at lægge mærke til hans urin, den skal være klar og må ikke være gul. Hvis urinen er koncentreret så er det tegn på at han mangler væske. Og så skal han have godt gang i maven. Forstoppelsesproblemer kan også skyldes væskemangel ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og at det giver lidt ro, fortsat held og lykke med ham :)
Vi tales ved ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske