Svar: Amning - hvordan ved jeg at jeg har mælk nok?

30. august 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anja

Det er altid svært at vide præcis hvor meget mælk barnet får, når man ammer og man er derfor nødt til at se på, hvordan barnet virker ved brystet og hvordan barnet reagerer på den mængde mælk der tilbydes.

I forhold til din drengs alder, så vil det normalt være helt relevant med 3 amninger dagligt (eller flaske) og derudover den mængde mælk der nu indgår i madlavningen. Omkring 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og derfor kan du fint tilbyde lidt tykmælk eller A38 (3,5%) for på den måde at få lidt ekstra calcium i ham.

De gængse tegn med at han skal tage godt på, du skal kunne mærke brystspændinger osv. vil naturligvis ikke være helt så gældende mere. Hans vægtøgning er ikke kun afhængig af din mælkemængde, men han skal naturligvis stadig tage på - han må ikke tabe sig og så vil dine brystspændinger heller ikke være så tydelige som tidligere. Du vil dog stadig kunne mærke, hvis han springer en amning over og du vil ganske givet også kunne mærke lidt forskel på det bryst han har spist fra og det bryst, han ikke har været ved endnu.

Og så må du gå ud ...

Annonce

... fra hvordan han virker. Når han efter amning virker glad og tilfreds, så har han fået noget og har det godt. Han smiler til dig veltilfreds, pludrer med dig osv. og viser tydeligt at det her var rigtig rart og dejligt :)

Når du tilbyder brystet, så tager han hvis han har behov og dier han kun kortvarigt så er det helt fint, så havde han brug for lidt at drikke og fik slukket tørsten hos dig. Hvis han nogle gange afviser, så har han ikke lyst lige der og det er også helt okay, måske vil han have en tår vand i stedet, måske vil han slet ikke have noget - du er nødt til at tro på at han har en sund og naturlig evne til at regulere sit behov, hvis du tilbyder.

- og planen du tidligere har sendt mig er som sagt rigtig fin.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er naturligvis også en god idé at lægge mærke til hans urin, den skal være klar og må ikke være gul. Hvis urinen er koncentreret så er det tegn på at han mangler væske. Og så skal han have godt gang i maven. Forstoppelsesproblemer kan også skyldes væskemangel ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og at det giver lidt ro, fortsat held og lykke med ham :)

Vi tales ved ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre