Svar: Døgnvagter og ammestop
23. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Maja
Hvor er det dejligt at høre at Oscar har sovet godt om natten, krydser fingre for at det fortsætter og husk nu, det går altid 2 skridt frem og et tilbage, men sålænge der er fremgang, så er det godt :)
Fint at vi fik det med døgnvagter / nattevagter på det rene, situationen er naturligvis en anden, når du er væk i 25-27 timer af gangen og det vil være relevant at du får Oscar til at tage en flaske og hvordan gør du så det ...?
I første omgang er det ofte en fordel at prøve med udmalket modermælk, fordi han kender smagen og derfor kun skal forholde sig til at sutte på noget andet og med en anden teknik.
Derudover skal du overveje flasketype og hvis han bruger sut, så kan det være en fordel at vælge en flaskesut som i formen minder om den sut han normalt sutter på. Mange børn, der er blevet ammet meget, og som har svært ved at finde ud af flasken, har det bedst med en fleksibel / elastisk flaskesut. Jeg ved at Pigeon laver dette og også Tommy Teepee, som du måske kan finde hvor du bor - men ellers må du forsøge dig lidt frem.
Du må prøve at lægge dig med ham, når han skal have flaske, ligesom du om natten ville lægge dig og amme ham. Prøv at lade ham lege lidt med flasken, bide i den osv. og se om han så selv pludselig tager fat og sutter.
Du kan prøve at sætte dig med ham i favnen, holde ham som når du ammer, så han ligesom ved at nu er det spisetid - men også far kan prøve, netop fordi han ikke forbindes med amning. Nogle børn vil altså helst holdes, andre helst ikke holdes, når de får flaske - nogen vil ikke acceptere flasken af mor, men vil gerne af far og omvendt. Desværre ikke faste regler her.
Flasken skal gives på de tidspunkter hvor du normalt ville amme og du vil således stille og roligt få skruet amningerne og dermed mælkemængden ned og skruet flaskerne op. Det må anbefales at du kun fjerner en amning og erstatter med en flaske af gangen, så din krop kan følge med og du ikke risikerer en bragende brystbetændelse.
Du fortæller at Oscar skal passes et døgn af din mor og hvorvidt det er forsvarligt afhænger jo af, hvorvidt hun kan få ham til at spise og drikke .. Men måske er det netop det der skal til og en god idé at udnytte, at han skal passes og derfor ikke kan blive ammet. Det må være et forsøg værd og et eller andet skal hun jo nok få i ham, han kan jo spise sin skemad og drikke vand af kop, som han plejer.
Så jeg synes faktisk du skal udnytte den mulighed for netop at få ham mere over på flaske ...
Derudover tænker jeg også at du nok må forberede dig på at du skal malke ud i de 24 timer du er væk. Din krop vil jo forsætte med at producere mælk og får du det ikke ud, så vil du naturligt få ondt i brysterne og kan som tidligere nævnt få en brystbetændelse.
I takt med at brystet stimuleres mindre og mindre og amningerne nedtrappes, så vil amningen naturligt stoppe af sig selv og det burde ikke give problemer, hvis du bare sørger for langsom nedtrapning :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham - og med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske