Svar: Forbinder bryst med søvn og skiftende vagter

19. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maja

Det er i princippet rigtig dejligt at både du og din dreng er glade for amning og det er i forhold til din drengs alder helt normalt og relevant at have brug for brystet inden han skal sove.

Det er som du også har læst, at jeg skriver til andre, et spørgsmål om at lære ham at falde i søvn uden afhængighed af brystet, altså at han fortsat ammes, men ikke falder i søvn i din favn og med brystet i munden, men lige når at registrere, hvor han lægges og stille og roligt lærer at sove uden den afhængighed af dig. Det vil også hjælpe, når og hvis han om natten vågner op, at han har lært at komme videre i søvnen uden at han behøver have et bryst i munden.

Han kan sagtens lære det med tiden, hvis du er indstillet på at indføre det nu, og det lyder som om at du allerede er godt igang. Du skriver, at du forsøger både om dagen og om aftenen og at det nogle gange faktisk lykkes - det er fint, det er et tegn på at det går i den rigtige retning og det skal du holde fast ved.

Han skal naturligvis have noget andet end brystet, når du fjerner brystet, så har han brug for at blive kærtegnet, beroliget, lullet i søvn på en anden måde. Du skal altså finde en substitut for brystet og det kan være f.eks. en sutteklud der dufter af mor, en bestemt måde du kærtegner ham på eller lignende.

Man kan overveje flaske ... du skriver at han ikke vil tage den og som udgangspunkt, vil det også være fjollet at introducere en flaske, når amningen går fint, du har masser af mælk osv. Der er absolut heller ingen idé i at starte flaske som som en søvnassociation i stedet for brystet - det er der jo i princippet ikke forskel på. MEN grunden til at jeg nævner flasken er fordi du fortæller at du skal starte arbejde i skiftende vagter om 2 måneder og det kan være svært at kombinere dette med amning, som du også selv er inde på ...

Det kan naturligvis lade sig gøre og du må et eller andet sted give det en chance. Netop i 8-9 måneders alderen vil man normalt kunne trappe amningen ned til ca 3 amninger i døgnet. Det er her normalt passende at amme tidlig morgen, aften og sen aften og det er således amningerne om dagen, der forsvinder først.

Hvis du har dagvagt, vil det således ikke være noget problem, du vil her kunne sikre din dreng mælkebehovet fint, netop fordi det jo er amningerne om dagen der svinder først.

Hvis du har aftenvagt, vil du kunne amme ham sen aften, når du kommer hjem, tidlig morgen inden dagen starter og den 3. amning kan så lægges ind efter frokost og inden middagslur, så påvirker den ikke madindtaget.

Hvis du har nattevagt, så vil det være lidt mere problematisk - du vil kunne amme ham om aftenen inden han skal sove, men vil så ikke kunne amme sen aften og tidlig morgen og her skal han så have noget andet - det kan være en flaske.

Umiddelbart tænker jeg, at I måske skulle forsøge at få tingene til at fungere uden flaske og måske kan du lave en aftale om at du de første ...

Annonce

... måneder ikke har nattevagt, simpelthen fordi I har bedre mulighed for at få amningerne dækket og stille og roligt trappet mælkeindtaget ned, så han bliver gammel nok og dermed god nok til at kunne tage størstedelen af sit behov via en kop, - så kan han også få en tår vand, hvis han vågner om natten og er tørstig.

Men lige nu og her er det vigtigt at du begynder at amme mindre og mindre og at du konsekvent arbejder på at din dreng bliver mindre og mindre afhængig af brystet for at sove - Han skal fortsat ammes, han skal have sit mælkebehov dækket, men han skal ikke falde i søvn med brystet i munden.

Far kan evt. tage over om natten, så han stadig får masser af nærhed og kontakt, men amningen midt nat behøver han ikke længere. Det er her også vigtigt at han nu sover i sin egen seng og ikke ligger i din seng med mælkebaren foran sig hele natten :)

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop

Ammes (denne amning forsøges undværet omkring 7 måneder) og sættes i barnevognen, tril en tur, lad ham opleve verden og falde i søvn på denne måde og uden afhængigheden af brystet

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes og puttes til middagslur - samme princip som om formiddagen

Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Ammes evt. men denne amning erstattes ved 7 måneders alderen af mere mad, flerkornsgrød osv.

Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20, put ham fra din favn lige der, hvor han tydeligt misser med øjnene og er klar til at sove, men ikke sover helt. Puttes til natten i sin egen seng.

Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og puttes fortsat i egen seng, hvor han sover indtil næste morgen tidlig.

Hvis han vågner i løbet af natten og kun kan falde til ro med brystet, så må du give ham det, men gør det kortvarigt. Han får roen, får ikke lov til at fylde sig med mælk og du giver ham hans sutteklud, beroliger med bestemte ord, bestemte kærtegn osv. som stille og roligt kommer til at erstatte brystet i munden.

I løbet af dagen skal han ikke længere have småtårer ved brystet, han skal tilbydes lidt frugt at sutte på, vand af en kop osv. og således kun ammes, når det er et reelt behov. Det er vigtigt både for hans rytme fremover og dit ønske om at trappe ned og kunne starte arbejde - men også vigtigt for hans indtag af anden og mere sufficient mad.

Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med det hele.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre