Svar: Mindre amning
13. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Bodil
Børn kan godt nedjustere deres behov i perioder, ligesom de kan opjustere behovet i andre perioder :)
Det lyder som om at du har ammet rigtig meget og som om at du har masser af mælk. Det er super dejligt og lige nu er der absolut ikke grund til at begynde med skemad.
Det lyder også som om at du stadig har mælk nok til din dreng. Du fortæller at han spiser med 3-4 timers interval, virker glad og tilfreds efter amning, sover godt imellem amningerne og melder sig naturligt 2-3 gange om natten. Det lyder faktisk som om at han lige nu har et mere 'gennemsnitligt' spisemønster og som om han får præcis hvad han har behov for :)
Så længe han trives, virker glad og tilfreds, tisser, har godt gang i maven, sover fint osv. så må du gå ud fra at han får det han har behov for. Du må således tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov og det du fortæller lyder som sagt rigtig fint.
Det kan så sagtens være at han om nogle uger igen får behov for lidt ekstra, men så vil han melde sig hyppigere, du vil lægge mere til og din mælkemængde vil så øges igen. Så længe ham som du tilbyder og lader barnet styre, hvad barnet har behov for, så plejer udbud og efterspørgsel at passe rigtig godt sammen :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske