Svar: Pasning og amning - 8 mdr.

12. august 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Thilde

Tillykke med det forestående bryllup - det er en fantastisk dag, hvor er det dejligt for jer :)

Det lyder rigtig fornuftigt at lade jeres dreng blive passet af en babysitter. Han kan sagtens passes med den alder han har og hun vil kunne give ham mos, grød, mad i hånden og han vil kunne drikke mælk og væske af en kop.

Jeg tvivler på at I får noget ud af at øve særlig meget med flasken inden. Han er ikke vant til flaske og så længe mor er der og der er mulighed for amning, så vil han naturligt foretrække den ægte vare. Derfor er det ikke sikkert, at I får ham til at tage flasken inden, hvorimod han måske godt vil tage den af babysitteren, da han ikke forbinder hende med amning, hele situationen er en anden og mor ikke er til stede.

Det kan være lettest at få ham til at tage flasken, hvis der er modermælk i den, fordi smagen så er noget han kender og kan forholde sig til. Modermælkserstatning smager ikke særlig godt og han kan godt vægre sig mod flasken på grund af smagen. Du kan derfor overveje om du skal malke ud inden, så babysitteren har noget af din mælk at give ham. Du kan opbevarer udmalket modermælk i fryseren, så du har mulighed for at starte udmalkning i god tid :)

Alternativet er at han får vand eller mme, og det kan han drikke både af flaske eller af kop i det døgn I ikke er hjemme. Hvis du sørger for at amme ham rigtig godt af inden I skilles og ammer ham igen, når I ses, så går det nok endda :) Er han tørstig, må han jo tage det hun tilbyder ham - også selvom det ikke er det bedste han ved :)

Med hensyn til putning og at pasningen skal fungerer gnidningsfrit så vil det være en rigtig god idé, hvis babysitteren kunne besøge jer nogle dage i forvejen, så de kender hinanden lidt og så hun kender jeres rutiner. Jo mere hun kan gøre tingene, som han er vant til, jo mere tryg vil han føle sig og jo bedre vil det gå :)

Med hensyn til udmalkning, så vil du sandsynligvis skulle malke lidt ud under festen. Da du stadig ammer en del, så tvivler jeg på at du kan gå festen igennem med mælkefyldte bryster uden at få ondt eller uden at ...

Annonce

... der kommer store skjolder på kjolen ... bare tanken om lillemanden og savnet kan få din mælk til at løbe og hvis brysterne så er overfyldte, så kan det godt give dig lidt problemer .. så måske lidt håndudmalkning eller en lille håndpumpe med, som du kan bruge på toilettet kan være en god idé.

I forhold til hans mælkebehov, så er hans døgnbehov stort og han drikker mindst 1 liter væske/mælk i døgnet. Du skal nok gå ud fra at han indtager gennemsnitligt ca 200ml hos dig, hver gang du ammer, så hvis det er 4 amninger du kommer til at springe over, så skal du altså regne med at han har brug for ca 800ml som erstatning. Modermælkserstatning køber I lettest på brik, sørg for at have et par ekstra stykker liggende, for en sikkerheds skyld.

Den nyeste forskning viser at når man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der sker en tilbagediffusion fra brystet til blodbanen. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente. Det betyder dog også, at man ikke kan fremskynde udskillelsen af alkohol i mælken ved at malke mælken ud og kassere den. Så længe der er alkohol i mors blod, så er der der også i mælken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin eller alkohol, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas eller to ...

Du kan mindske dit barns udsættelse for alkohol eller helt undgå at din dreng får mælk med alkohol, hvis du undlader at amme i 2-3 timer for hver genstand du har indtaget. Det betyder altså at hvis du har drukket 3 genstande, så bør du undlade at amme i 6-9 timer. Du kan godt i dette tidsrum have behov for at malke ud, men den udmalkede mælk bør altså så kasseres.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej.

Rigtig god fest, ha' et rigtig dejligt bryllup! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder